Nauwelijks boetes voor wie 55-plussers thuislaat
Slechts een twintigtal bedrijven betalen al boetes omdat ze 55-plussers betaald thuis laten zitten. De vrees is dat veel bedrijven dat niet aangeven om de boete te ontlopen, bericht De Tijd vandaag.
Sinds begin 2018 moeten bedrijven die 55-plussers betaald thuislaten een boete betalen. De maatregel uit het Zomerakkoord van 2017 moest ertoe bijdragen dat bedrijven meer inspanningen doen om werknemers die dicht bij hun pensioen staan aan boord te houden.
De impact is vooralsnog zeer beperkt, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). In het derde kwartaal bleken maar 20 bedrijven de boete te betalen voor samen ongeveer 200 werknemers. De RSZ heeft nog geen definitieve cijfers voor 2018, maar merkt op dat "de bijdrage wel lijkt toe te nemen".
Voor bedrijven is het betaald laten thuiszitten van werknemers een almaar populairdere manier om 55-plussers te laten vertrekken. Alternatieven als het brugpensioen, dat officieel werkloosheid met een bedrijfstoeslag heet, zijn een dure zaak geworden.
Bij het betaald laten thuiszitten wordt meestal afgesproken dat werknemers halftijds tijdskrediet opnemen. Het kleine aantal bedrijven dat de boete betaalt, kan een indicatie zijn dat heel wat ondernemingen de boete proberen te ontlopen, aldus De Tijd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
vacature.com
2 op 3 Vlamingen willen af van loonbarema's
Niet alleen werkgevers, ook werknemers zijn vragende partij om loonstijgingen meer op basis van individuele prestaties in plaats van anciënniteit toe te kennen. Tot die vaststelling komen Vlerick Business School en vacature.com na een rondvraag bij 3.622 loontrekkende Vlamingen. Tijd voor revolutie in de loonvorming? -
-
29
Koning Filip pleit voor herindustrialisering van Europa: “We moeten ons lot meer in eigen handen nemen”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
Meta Platforms is hard onderuit gegaan op Wall Street: zo'n 185 miljard dollar (173 miljard euro) aan beurswaarde ging in rook op na een tegenvallende omzetverwachting voor het huidige kwartaal. Het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram verwacht daarnaast ook meer kosten te moeten maken door de vele investeringen in kunstmatige intelligentie. -
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
De West-Vlaamse ondernemer Guide Dumarey heeft gisterochtend rond 8 uur samen met ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool, een nieuw overnamebod uitgebracht op de Lierse busbouwer Van Hool. Hij gaat er prat op dat hij meer jobs zou behouden dan kandidaat-overnemer VDL-Schmitz Cargobull. “Zeker een derde meer jobs op lange termijn”, aldus Dumarey op Radio 1. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJef joossens
james vroman