Duizenden basisscholieren krijgen verkeerd schooladvies
Den Haag
Dat heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen dinsdag bekendgemaakt. Er moet opnieuw naar de betreffende beoordelingen worden gekeken. Het verkeerde advies is het gevolg van fouten die gemaakt zijn met de eindtoets. De leerlingen hoeven echter geen nieuwe toets te maken.
Er deden dit voorjaar 175.000 kinderen een eindtoets. De uitkomst van zo’n toets kan ertoe leiden dat het eerdere advies van de leerkracht, dat leidend is, alsnog naar boven toe wordt aangepast. Bij de beoordeling van bijna 20.000 van deze toetsen zijn fouten gemaakt. In de meeste gevallen maakten deze fouten niet uit voor het advies, maar een nog onbekend aantal kinderen moet er rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld beter niet naar het vwo kunnen, maar naar de havo. Dit is echter aan de scholen, die het advies kunnen heroverwegen.
Niet alle leerlingen maken dezelfde toets. Een deel van de scholen maakt gebruik van de Centrale Eindtoets van Cito, andere scholen kiezen voor één van de vier andere eindtoetsen. Welke toets een leerling maakt, mag voor het resultaat en advies niet uitmaken. Daarom vergelijkt de Expertgroep PO van het minsterie deze toetsen met elkaar. Hier is het fout gegaan, omdat de Expertgroep heeft gerekend met onjuiste waardes. De fout ligt dus niet bij de toetsaanbieders.
vervelende situatie
Minister Arie Slob betreurt de gang van zaken. ‘Dit is een buitengewoon vervelende situatie, in eerste instantie natuurlijk vooral voor de geraakte groep 8-leerlingen en hun ouders, maar ook voor alle leerkrachten en scholen die hierbij betrokken zijn. Zowel de basisscholen die de schooladviezen opstellen en nu mogelijk een tweede keer moeten heroverwegen, als de middelbare scholen die leerlingen mogelijk anders moeten plaatsen.’ Slob benadrukt dat ‘een onjuist toetsadvies niet hoeft te leiden tot een onjuist eindadvies. De school heroverweegt immers naar aanleiding van een hoger toetsadvies het schooladvies en stelt dan eventueel naar boven bij.’
Schoolleiders noemen de fouten met de eindtoetsen ‘heel naar en frustrerend’. ‘Het is een heel vervelende situatie die onzekerheid teweegbrengt’, reageert de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). De organisatie voor leidinggevenden in het basisonderwijs stelt dat leden ook niet te spreken zijn over de manier waarop het ministerie van Onderwijs communiceert over de misser. Ze vinden dat het ministerie ‘duidelijker moet zijn over haar eigen verantwoordelijkheid’.
Politieke partijen in Den Haag schrokken van het nieuws over de verkeerde schooladviezen. Oppositiepartijen PvdA en GroenLinks willen daarom snel een debat met minister Slob. <