Luister naar

AIVD: na vier heftige jaren van ISIS-geweld was 2018 relatief rustig

Nieuws
De 112 jihadistische aanslagen die de AIVD in de laatste vijftien jaar in Westerse landen telde, veranderden van karakter. Steekwapens namen toe, op ‘makkelijke doelwitten’. Na vier heftige jaren van ISIS-geweld was 2018 ­relatief rustig.
Herman Veenhof Herman Veenhof
dinsdag 21 mei 2019 om 20:50

Den Haag

In het dinsdag verschenen rapport ‘Doelwitten in beeld, Vijftien jaar ­jihadistische aanslagen in het Westen’ telt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst de laatste vijftien jaar 112 jihadistische aanslagen in Westerse landen: Europa, Australië en Noord-Amerika. Zeventig procent van de aanslagen vond plaats in vier landen: Frankrijk, de Verenigde ­Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

kalifaat

De AIVD maakt een onderscheid ­tussen de periode 2004-2013 en de laatste vijf jaar. Driekwart van de ­aanslagen zijn vanaf 2014 gepleegd door of door toedoen van al-Qaeda en vooral ISIS. Na de ondergang van het kalifaat nemen de aanslagen vooral in Europa af. Volgens AIVD-topman Dick Schoof is er een luwte in de aanslagen, maar dat geldt vooralsnog. De verbinding tussen ISIS in het kalifaat in Syrië en Irak en Europa is verbroken en de potentiële terroristen zijn tijdelijk ‘gedesoriënteerd’, zei hij op Radio 1.

De AIVD denkt dat er na ­hergroepering van terugkeerders, ­ex-gedetineerden en nieuwe aan­hangers wel degelijk kans is op ­nieuwe aanslagen. De aanhouding van de Arnhem-groep, zeven Nederlandse jihadisten met concrete ­aanslagplannen, in september vorig jaar, was al een voorteken.

Van de 112 geanalyseerde aanslagen was 76 procent succesvol; schade en slachtoffers waren het gevolg. De laatste vijf jaar steeg dat naar 84. Bij twaalf procent vielen meer dan vijftig doden of gewonden, bij vier procent meer dan honderd.

Vooral in de periode 2014-2018 vonden de grote aanslagen plaats in Madrid, Londen, ­Parijs, Brussel, Manchester en Berlijn.

Van alle aanslagen werd tachtig procent gepleegd door één dader. Vaak gebeurde dat met een steekwapen: in 41 procent van de gevallen. Explosieven werden in de eerste tien jaar nog relatief veel gebruikt, daarna veel minder.

De trend was de laatste jaren inzet van een voertuig dat op mensen inrijdt. Dat veroorzaakte naast de ­gerichtheid van aanslagen op overheidsgebouwen en geüniformeerd personeel ook steeds meer burgerslachtoffers. Een derde van de aanslagen vond plaats op vrij toegankelijke locaties, waar willekeurige voorbijgangers of aanwezigen het slachtoffer werden.

Thalys

In Nederland vonden in de afgelopen vijftien jaar twee aanslagen plaats en twee pogingen tot een aanslag tijdens vervoer van of naar ons land. Op 2 november 2004 werd in Amsterdam de filmmaker Theo van Gogh vermoord. De tweede aanslag, op station ­Amsterdam Centraal vond plaats op 31 augustus 2018. Een man stak toen twee Amerikanen van Eritrese afkomst neer. Daarnaast waren er de aan­slagen op de Thalys-trein tussen Amsterdam en Parijs op 21 augustus 2015, waarbij enkele gewonden vielen, en de mislukte aanslag op een vlucht van Northwest Airlines van Schiphol naar Detroit op 25 december 2009.

De schietpartij in de Utrechtse sneltram op 18 maart dit jaar, waarbij vier doden en twaalf gewonden vielen, valt buiten de periode die de AIVD hanteert. Ook aanslagen van separatistische, extreemlinkse of extreemrechtse natuur werden niet mee­genomen in het AIVD-rapport.

In totaal kostten de aanslagen van 2004 tot en met 2018 ver over de duizend doden in de westerse wereld. Dat lijkt veel, maar in de periode 1970-1990 zorgden vooral gijzelingen en vliegtuigkapingen ook voor veel slachtoffers; in Nederland kwamen toen 26 mensen om, door ­Molukse acties, IRA, RAF en Nederlandse linkse bewegingen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Maarten van Ooijen demissionair Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport komt deze zomer met een wetsvoorstel voor de invoering van een eigen bijdrage in de jeugdzorg.

Kabinet maakt plannen voor invoering van 'stevige eigen bijdrage' in de jeugdzorg

Volgens demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) is de enige manier om een extra bezuiniging in de jeugdzorg te voorkomen de invoering van een eigen bijdrage. Deze zomer komt hij met een wetsvoorstel.

Steven van Weyenberg voorafgaand aan de presentatie van de Voorjaarsnota 2024.

Kabinet verricht in Voorjaarsnota hoofdzakelijk reparatiewerk. 'Terughoudendheid past bij nieuw beleid'

Het demissionaire kabinet gebruikt de lentebegroting voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Voor asielzoekers, de gedupeerden van de toeslagenaffaire en de Groninger aardbevingen worden er miljarden euro’s extra uitgetrokken.

Gestrande reizigers komen aan in Eindhoven nadat ze lang in Israël vastzaten na de aanval van Hamas op 7 oktober.

Ben ik nog verzekerd op vakantie in Israël? Vier vragen over het nieuwe rode reisadvies

Buitenlandse Zaken veranderde het reisadvies voor heel Israël en de Palestijnse gebieden van oranje naar rood. Reis niet naar Israël is het devies. Waar moet je rekening mee houden als je nu richting Israël reist?

Prins Bernhard (m) ontmoet de zojuist bevrijde vrouwen in Grijpskerk.

De Duitsers wilden niet dat deze vrouwen werden bevrijd. Dus deden ze dit met hen, tot voorbij Grijpskerk

Aan het eind van de oorlog zaten er in kamp Westerbork meer dan honderd vrouwelijke verzetsstrijders gevangen. Vlak voor de komst van de bevrijders namen de Duitsers hen mee, de nacht in.

Eddy Boevink tijdens een eerdere reis naar Israël, op de Olijfberg in Jeruzalem.

Eddy zou maandag naar Israël vliegen met 14 kilo stroopwafels. Nu is zijn vlucht geannuleerd

Hij zou maandag naar Israël vliegen voor vrijwilligerswerk. Het rode reisadvies stopt hem niet. Eddy Boevink wacht geduldig op de eerstvolgende vlucht. ‘Het is God die het verlangen naar Israël in mijn hart heeft gelegd.’

De ICE naar Basel rijdt 15 juli voor het laatst. De Duitse spoorwegen willen de trein niet langer uitbaten.

Nieuwe tegenvaller voor treinreizigers: Nederland verliest directe spoorverbinding met Zwitserland

Na bijna honderd jaar komt er op 15 juli een einde aan de dagelijkse treinverbinding tussen Nederland en Zwitserland. De Duitse spoorwegen willen de ICE naar Basel niet langer uitbaten.