Amazon onderzoekt mogelijke verkoop van bedrijfsgeheimen door medewerkers
iHLNAmazon doet onderzoek naar mogelijke verkoop van bedrijfsgeheimen door medewerkers. Zij zouden tegen betaling vertrouwelijke gegevens over bijvoorbeeld zoekopdrachten en aankopen hebben doorgespeeld aan onafhankelijke verkopers op de webwinkel. Ook zouden de verkopers slechte recensies kunnen laten verwijderen.
Zakenkrant Wall Street Journal onthulde die praktijken zondag. Amazon zou in mei een eerste onderzoek zijn begonnen na meldingen uit China. Tussenpersonen daar gebruiken de chatapp WeChat om in contact te komen met Amazon-medewerkers. Als ze informatie krijgen, kunnen ze die doorverkopen aan handelaren.
Amazon bevestigt het onderzoek. "We houden onze medewerkers aan hoge ethische standaarden. Iedereen die onze regels overtreedt, wordt bestraft, bijvoorbeeld met ontslag en aangifte. We tolereren misbruik van onze systemen niet", aldus het bedrijf. Ook verkopers die vertrouwelijke informatie hebben gekocht, kunnen van het platform worden verwijderd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
-
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
Een vreemde ontdekking voor de 20-jarige Oekraïense youtuber Olga Loiek. Ze kreeg te horen dat haar gezicht gebruikt wordt om op Chinese sociale media Russische snoepjes te verkopen en propaganda te verkondigen. “Ik ben woedend. Honderdduizenden van mijn landgenoten zijn moeten vluchten, werden verwond of zijn gedood door Russische aanvallen”, vertelt ze in bovenstaande video. -
Goed bezig! Tien miljoen verdachte berichten naar Safeonweb gestuurd in 2023, en vooral voor deze berichten moet je opletten
Afgelopen jaar stuurden oplettende burgers bijna tien miljoen berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Dat is een sterke stijging tegenover 2022, toen het nog om zes miljoen berichten ging, blijkt dinsdag uit cijfers van het Centrum voor Cybersecurity (CCB). Goed bezig dus. Het CCB roept op om verdachte berichten te blijven doorsturen. En het lijst graag nog eens op met welke berichten oplichters ons nu net het vaakst bestoken. -
-
Google ontslaat honderden werknemers, Fitbit-oprichters verlaten bedrijf
-
PREMIUM
“We zullen echt merken hoe AI ons leven verandert”: wat brengt 2024 op vlak van artificiële intelligentie?
Dit jaar leek artificiële intelligentie plots overal, vooral omdat ChatGPT en concurrenten revolutionaire dingen liet zien. Er werd ook gepraat over ‘het einde van de mens’ en ‘iedereen die zonder job zal vallen’. Zo ver zijn we niet, maar volgend jaar wordt wel nog straffer dan dit jaar, zegt HLN-tech-expert Kenneth Dée: “We staan aan de start van heel wat grote doorbraken.” -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
10
Illegale producten te koop op AliExpress? Europese Commissie opent onderzoek
-
Update
New York Times klaagt OpenAI en Microsoft aan om gebruik teksten door chatbots: “Miljarden dollars schade”
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
Independer
Bij welke operatoren kan je rekenen op de snelste internetverbinding, zowel vast als mobiel?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil