22 september 2017 om 03:00
Luister naar

Muziekcolumn: Arcade Fire lijdt aan religieuze borderline

De zomer hield qua weer en warmte misschien niet over, maar gelukkig waren er enkele interessante nieuwe releases. Denk aan de ­Arcade Fire (‘Everything Now’), The War On Drugs (‘A Deeper Understanding’) en heel recent The National (‘Sleep Well Beast’). Stuk voor stuk bands die in het alternatieve muziekcircuit terecht hoge ogen gooien.

Mij puzzelt de Amerikaans-Canadese band Arcade Fire, met het echtpaar Win Butler en Régine Chassagne als spil, vanaf de eerste kennismaking. Dat was met het album Funeral uit 2004. De mix van verfijnde composities, orkestrale energie (zeg maar alle registers open) en de diepzinnige teksten raakten een snaar. Een flinke dosis maatschappijkritiek werd gecombineerd met een diepe worsteling met het christelijke geloof. Dat leverde vier indringende albums op die ik alle vier hoog schat, al nam bij de vierde – geïnspireerd op het denken van de Deense filosoof Søren Kierkegaard (1813-1855) – de twijfel toe. Gaat al het existentiële geworstel nog ergens toe leiden?

Middenin de zomer verscheen Everything Now, voorzien van een bizarre marketingcampagne. Het album laat zich beluisteren als één grote aanklacht tegen de platte consumptiemaatschappij waarin álle behoeften nú meteen vervuld moeten worden. Dus overvoerde de band fans en volgers met informatie en desinformatie, allerhande prullaria (inclusief Arcade Fire-usb-fidget spinner) en bizarre concertvoorschriften. Om gek van te worden, wat precies de bedoeling leek.

Het gelijknamige nummer is al even dubbelzinnig: de vrolijke meezinger, met een aanstekelijk pianoritme, maskeert met z’n mooie buitenkant de inhoudelijk bezongen leegte. Butler gooit zijn frustratie eruit: ‘And every room in my house is filled with shit I couldn’t live without’, ‘Every inch of space in my heart is filled with something I’ll never start.

In de storm aan maatschappijkritiek wordt het christelijke geloof meegezogen. Wie op directe behoeftebevrediging is gericht, zal geneigd zijn ook God voor zijn kar te spannen. Dat wordt in ‘Creature Comfort’ scherp verwoord:

‘Some boys hate themselves / Spend their lives resenting their fathers / Some girls hate their bodies / Stand in the mirror and wait for the feedback / Saying God, make me famous / If you can’t, just make it painless.’

Maar terwijl Arcade Fire zo tekeer gaat tegen een maatschappij die narcistisch is en aan eigenliefde kapot gaat, heb ik de neiging henzelf eens op de divan te leggen. Volgens mij lijdt de band aan religieuze borderline. Het geloof in God wordt aangehaald en weer afgestoten. Het nummer ‘Good God Damn’ (let op de spatie) is er een goed voorbeeld van. Je verwacht, gezien de verschrikkelijke titel, een definitieve afrekening met het geloof. Dat is het niet. Maar wat wel, dat blijft eigenlijk een raadsel. Het refrein luidt:

 

‘Maybe there’s a good God, damn. Could there be a good God, damn?’

 

Is hier de consumptiejunk aan het woord die zich opeens bedenkt: wat als er een goede God is? Kan er een goede God zijn? Dat is schrikken, en daarom de vloek. Of ligt het net anders: overweeg ik de mogelijkheid dat God goed is pas als ik geloof dat Hij mij – uniek en centraal in m’n eigen bubbel (narcisme dus) – geschapen heeft? Dat laatste lijkt de suggestie, gezien het slot: ‘Maybe there’s a good God, if He made you. If He made you.’

Dat maakt het nummer niet minder irritant. Bij het luisteren blijft de tekst als vloek ‘rondzingen’.

Het album eindigt met het filosofische ‘We Don’t Deserve Love’, een reflectie op het geheel. In dat reële en pijnlijke nummer klinkt troosteloze godverlatenheid door: ‘Go on Mary / Roll away the stone / The men you love always leave you alone. / It’s always the Christ-types you waitin on.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Gerard de Korte is bisschop van 's-Hertogenbosch.

Hoe christenen als minderheid kunnen helpen om de verruwing terug te dringen

Laten christelijke gezinnen, christelijke scholen, kerkelijke gemeenten en parochies met hoffelijkheid ingaan tegen de grimmigheid in de samenleving, schrijft bisschop Gerard de Korte.

Lody van de Kamp is rabbijn

Haagse politici zijn zo veel met het buitenland bezig dat het binnenland erbij inschiet

De chaos door de studentenprotesten ziet rabbijn Lody van de Kamp als een beeld van hoe het er met Nederland voorstaat. 'Het is een aanklacht tegen onze overheid die het er op dramatische wijze bij laat zitten.'

Kijken naar het Eurovisiesongfestival is een uitputtingsslag - van vulgariteit tot geluidsbehang

Het was best sterk geweest als Israël dit jaar niet had willen meedoen aan het songfestival. Gewoon omdat je als land misschien niet in de stemming bent, vanwege een bloedige oorlog, schrijft Reina Wiskerke.

Lambert Pasterkamp

Zwijgt God in beroemde kerken of kathedralen? Of moeten we beter leren luisteren

Als toerist loop je weleens een kathedraal of kerk binnen om je te verwonderen over de schoonheid. Maar hoor je daar ook iets in van God? Of zijn we te geprikkeld om goed te luisteren?, vraagt Lambert Pasterkamp zich af.

Jan Willem Wits

Als je de twee minuten stilte moet afdwingen, kun je er net zo goed mee stoppen

Direct na de Dodenherdenking bij het Nationaal Monument op de Dam schreven de media over een ‘waardig’ verloop. Toen Jan-Willem Wits dat las, kon hij zijn ogen niet geloven.

Gerjanne van Lagen

Onze oppas heeft maar één wens: met mensen werken. Van betekenis zijn. Maar dat mag ze niet

De oppas van Gerjanne van Lagen kan niet goed schrijven en doet daarom schoonmaakwerk. 'Ik kijk haar aan, zie een schuw musje, met de potentie van een adelaar.'

nd

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.