Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Camera gekocht? Dit doen de meeste mensen niet (en nochtans is het verplicht)
-
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
Apple bekijkt of het een aantal nieuwe wearables kan ontwikkelen. Volgens het Amerikaanse persagentschap ‘Bloomberg’ gaat het onder meer om een fitnessring, een slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798). -
Apple komt met flinke aanpassingen tegemoet aan strenge EU-regels
Apple gaat op alle apparaten in de EU veranderingen doorvoeren aan het besturingssysteem iOS, de App Store en zijn webbrowser om tegemoet te komen aan de strengere Europese regels. Dat kondigt de Amerikaanse technologiereus aan. -
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
-
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
Net zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt. -
Meta krijgt Italiaanse boete van 5,8 miljoen euro wegens gokreclame
De Italiaanse telecomregulator Agcom heeft Meta, de groep boven Facebook en Instagram, een boete gegeven van 5,8 miljoen euro. Het Amerikaanse bedrijf heeft het verbod op publiciteit voor kansspelen overtreden, zegt hij. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
PREMIUM
“We zullen echt merken hoe AI ons leven verandert”: wat brengt 2024 op vlak van artificiële intelligentie?
-
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
Tegenwoordig heeft bijna elk kind een eigen smartphone. Dat leidt bij ouders soms tot bezorgdheid. Hoe ben je er zeker van dat je kind zijn smartphone op een veilige manier gebruikt? Hoe hou je de schermtijd in de gaten? En hoe zorg je ervoor dat je kind geen risico loopt op bijvoorbeeld pesterijen of zich laat verleiden tot online challenges? Independer.be tipt enkele apps waarmee je al een heel eind komt. -
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
Voor zo’n 300 euro kan je al een degelijke smartphone krijgen bij grote spelers als Motorola en Oppo. Kan een klein bedrijf uit Groot-Brittannië daartegen opboksen? Nothing probeert het met de Phone (2a): een telefoon met een transparant design, LED-lichtjes en een prijskaartje van 329 euro. We vergelijken in dit artikel die nieuwe smartphone met de Motorola G84 en Oppo A79 om te achterhalen of het een goede deal is. -
Je iPhone beter beschermen tegen diefstal? Deze Apple-functie kan je helpen
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos