Nooit meer stilstaan voor het rode licht: met deze slimme auto kan het al
Enkele Audi-modellen in de Verenigde Staten zijn voorzien van een nieuwe functie waarmee automobilisten kunnen zien wat de optimale rijsnelheid is, om stilstaan voor rode verkeerslichten te voorkomen.
Audi toonde eind 2016 al het zogeheten ‘Traffic Light Information’-systeem dat in het instrumentarium toont wanneer verkeerslichten in de nabijheid op groen zullen springen. De Duitse fabrikant gaf in mei vorig jaar aan dat hier op termijn ook de zogeheten ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie aan zou worden toegevoegd. Dat is volgens Popular Science nu gebeurd. Het betekent dat naast de aftellende seconden nu ook de ideale snelheid wordt weergegeven, om bij een nabijgelegen verkeerslicht niet te hoeven stoppen.
De ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie werkt op basis van de gps-positie van de auto en informatie over de timing van de verkeerslichten. Op basis daarvan wordt berekend wat de optimale snelheid is om gebruik te kunnen maken van een ‘groene golf’. Daarbij worden ook de remafstand en de maximale toegestane snelheid gebruikt om de optimale snelheid te bepalen.
4.600 kruisingen
De technologie werkt alleen bij verkeerslichten op kruisingen die indirect in staat zijn te communiceren met de auto’s. Deze verkeerslichten geven hun status door aan de gemeenten, die op hun beurt de data doorsturen naar Audi’s partner Traffic Technology Services. Dit bedrijf stuurt de informatie naar de auto’s via een 4G-verbinding. Popular Science meldt dat dit nog niet altijd vloeiend verloopt: er zit enige vertraging in het systeem en er is soms sprake van enig giswerk.
De nieuwe technologie werkt in alle recente Amerikaanse Audi-modellen die van de Audi Connect Prime-dienst zijn voorzien, op de A3 en de TT na. Momenteel werkt het systeem al bij ruim 4.600 kruisingen in dertien stedelijke gebieden in de VS.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Bizar
Lucien moet motor altijd 45 minuten laten draaien als hij gps wil updaten: “Schandalig in deze klimaattijden”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Zet je gsm in 'automodus': nieuwe campagne roept op smartphone onderweg links te laten liggen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMiguel Leboucq
De Weerdt Marcel
Hans Schoen
Peter Thys
andre Dewilde