Verkoopdaling Gillette-scheermesjes en Ariel-wasmiddel ten einde

Nieuws
Procter & Gamble (P&G) heeft de daling van de verkopen van zijn producten zoals Gillette en Ariel weten te stoppen. De was- en verzorgingsmiddelenfabrikant meldt bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers dat met name naar scheer- en wasmiddelproducten meer vraag was, ondanks hogere prijzen. Door een verkoopdaling van babyproducten zoals Pampers-luiers verkocht het Amerikaanse concern de afgelopen drie maanden net zo veel als aan het begin van vorig jaar.
anp
vrijdag 19 april 2024 om 14:58
Afbeelding
beeld anp

P&G meldde de afgelopen kwartalen nog telkens dat de verkopen terugliepen. De fabrikant had er last van dat consumenten door de oplopende inflatie op zoek gingen naar alternatieven voor de relatief dure A-merken. In de eerste maanden van dit jaar verhoogde P&G de prijzen met 3 procent op jaarbasis, zonder dat dit ten koste ging van de verkopen.

Daardoor verwacht het bedrijf dit boekjaar, dat loopt tot en met juni, 900 miljoen dollar winst te maken. Eerder werd gerekend op 800 miljoen dollar. P&G profiteert ook van goedkopere grondstoffen vergeleken met de piek als gevolg van de coronacrisis.

Scheerproducten

Het aantal verkochte scheerproducten, waar ook scheerapparaten van Braun toe behoren, steeg met 2 procent. Deze producten kenden met 10 procent de grootste prijsverhogingen. De wasmiddelentak deed het ook beter dan het voorgaande kwartaal. De tak met babyverzorgingsproducten moest 3 procent inleveren. De totale kwartaalomzet steeg iets tot ruim 20 miljard dollar.

Financieel directeur Andre Schulten noemde het consumentengedrag "erg stabiel" in een interview met persbureau Bloomberg. "En het inkopen van grondstoffen is makkelijker geworden na de coronacrisis", verklaarde de Duitser de betere resultaten.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Dalende iPhone-verkopen bezorgen Apple krimpende omzet

Apple heeft in de eerste drie maanden van 2024 een lagere omzet geboekt, wat vooral te wijten was aan dalende verkopen van de iPhone. De smartphone van het Amerikaanse concern kreeg onder andere op de Chinese markt concurrentie van Huawei.

Afbeelding

Moederbedrijf van Booking.com blijft groeien en voert winst op

Booking Holdings is in de eerste maanden van het jaar harder gegroeid dan het internetbedrijf voor reizen zelf had verwacht. Het moederbedrijf van het in Amsterdam gevestigde Booking.com profiteerde van een toename van het aantal via het platform geboekte hotelovernachtingen.

Afbeelding

Turkije eist meer noodhulp Gaza voor hervatten handel met Israël

Turkije bevestigt dat het per direct alle handel met Israël staakt vanwege de situatie in de Gazastrook. Ankara zal de handel met de Israëliërs pas weer hervatten als er 'ononderbroken en voldoende' humanitaire hulp naar de Palestijnse bevolking in Gaza gaat, meldt het minister..

Afbeelding

Techbedrijven leiden beurzen in New York naar winst

Techbedrijven hebben de belangrijkste graadmeters op de aandelenbeurzen in New York hoger gezet. In de aanloop naar de publicatie van de kwartaalcijfers van Apple nam de hoop op extra winstuitkeringen door de iPhone-maker toe, na vergelijkbare stappen van Google-moederbedrijf A..

Afbeelding

Gazprom lijdt eerste jaarverlies sinds 1999

Gazprom heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1999 een verlies geleden. Na de grootschalige inval van Rusland in Oekraïne verkocht het Russische staatsgasbedrijf steeds minder gas aan Europa, waarmee een lucratieve exportmarkt is weggevallen.

Afbeelding

Media: filmdivisie Sony heeft interesse in Paramount

De filmtak van Sony is geïnteresseerd in een overname van branchegenoot Paramount Global, bekend van de filmstudio en televisiezenders als CBS, MTV en Nickelodeon.