Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Op cruise in je eigen appartement? Reisexpert legt uit hoe dat werkt en welk budget je nodig hebt
Nooit gingen er meer mensen op cruise dan in 2024. Maar de concurrentie is groot en dus pakken rederijen regelmatig uit met nieuwe formules om klanten te lokken. Een van de spectaculairste: cruiseschepen met koopappartementen. Onze reisexpert Johan Lambrechts vertelt wat je daarvan kan verwachten en voor wie het is weggelegd. -
Meer dan helft van Belgen kiest reisbestemming op basis van kostprijs
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. -
-
PREMIUM
Welke verlofdagen kun je ‘opsparen’ voor lange vakantie en welke niet? Experten leggen de regels uit: “Bedrijven zondigen daar weleens tegen”
-
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
Nee, door zakgeld te geven, leer je je kinderen niet automatisch met geld omgaan. Maar het is zeker een goed begin. Vanaf wanneer geef je hen dan zakgeld? Hoeveel? En hoe evolueert dat bedrag naarmate je kinderen ouder worden? Spaargids.be vroeg advies aan financieel specialist Annelou van Noort, medeauteur van het boek ‘Later word ik rijk’. -
12
PROMOJAGERS SUPERTIP. Veel producten ‘tweede gratis’ bij Albert Heijn: “Rekken waren snel leeg”
Winkelketen Albert Heijn organiseert opnieuw een hamster-actie. Voor heel wat producten geldt dat als je er één aankoopt, je een tweede gratis krijgt. Promojagers België maakt er zijn wekelijkse supertip van voor de lezers van HLN. -
Independer
Youfone wordt yoin, maar blijft deze operator dé prijsbreker?
-
Pensioenkas kostte Nationale Bank vorig jaar 109 miljoen euro extra door inflatie
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil ze een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april haar klanten verwittigen. Valt ook de jouwe weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig