© Belga, JVDP

Caroline Gennez in ‘poule des doods’ bij verkiezingen: sp.a-kopstuk moet opboksen tegen absolute toppers van andere partijen

Je zult maar Caroline Gennez zijn, Vlaams lijsttrekker voor de sp.a bij de verkiezingen op 26 mei. Haar score in de lokale verkiezingen was niet goed, de sp.a is een partij in crisis en ze moet het opnemen tegen wat ongetwijfeld de sterkste groep lijsttrekkers is in heel het land. Hoe pak je zoiets aan? We vroegen het aan twee experten en aan Gennez zelf. “Ach, ik kom oude bekenden tegen.”

Dirk Hendrikx

In de sport noemen ze het ‘de poule des doods’, een groep met allemaal sterke tegenstanders die de kans op overleving klein maken. De groep van lijsttrekkers voor het Vlaams Parlement in de provincie Antwerpen is een goed voorbeeld.

Met voor de N-VA voorzitter Bart De Wever zelve, voor Groen voorzitter Meyrem Almaci, voor Open Vld beste burgemeester Bart Somers en voor Vlaams Belang vast boegbeeld Filip Dewinter. In dit rijtje is ook Koen Van den Heuvel (CD&V) een buitenbeentje, maar hij krijgt na het vertrek van Joke Schauvliege nog even de kans om zich te profileren als Vlaams minister van Milieu en Landbouw.

Blijven nog over: Caroline Gennez, sp.a-gemeenteraadslid in Mechelen, en Jos D’Haese, jeugdig districtsraadslid (26) voor PVDA in Borgerhout, in deze helemaal een outsider.

Caroline Gennez haalde in 2014 nog een fraaie 37.960 stemmen, maar voor de gemeenteraad in oktober was het een uitslag in mineur: 1.880 stemmen had de vroegere voorzitter van de sp.a nog, tegenover 4.072 in 2012.

Bart De Wever haalde in 2014 314.650 voorkeurstemmen. Meyrem Almaci 44.150 en Filip Dewinter 43.157, en hun partijen hebben de wind ook nog eens in de zeilen. Wat gedaan?

Fons Van Dyck:“Wijk af, focus op één thema”

Volgens Fons Van Dyck van het communicatiebureau Think BBDO zit Caroline Gennez in de positie van een kleiner merk dat de marktleiders uitdaagt. “Dan moet je zorgen voor een scherp profiel, dat afwijkt van de mainstream. En focussen op één thema, iets waar je uniek in bent, waar je misschien voor wat controverse kunt zorgen. De vorm is ook belangrijk. Die moet ook weer afwijkend zijn. In het centrum pakken alle partijen uit met shiny happy people. Zoals de N-VA, met beelden van gelukkige kinderen in een mooie, afgelikte wereld. Wees disruptief, zorg dat over u gepraat wordt.”

“Je kunt ook een uitdaging lanceren: de lat extra hoog leggen, jezelf tot inzet maken, een strijd aangaan op leven en dood.”

Reinout Van Zandycke:“Ga twéé keer op huisbezoek”

Reinout Van Zandycke van het bureau Exposure, gespecialiseerd in onlinecampagnes, constateert dat Caroline Gennez wel nog bekend is, maar minder de media haalt dan haar concurrenten. “Dat kun je in drie maanden niet meer goedmaken. Ze zal het van overtuigingskracht moeten hebben. Inzetten op één onderwerp en proberen om dat bovenaan op de politieke agenda te krijgen.”

“Een partij die de agenda mee heeft, heeft al voor een stuk gewonnen. Maar het is een lastige opgave. Het klimaat is al geclaimd door een andere partij. Ze zou moeten proberen een soort van opinieleider te worden voor koopkracht, of pensioenen, of onderwijs. Je moet ook voor een sterke grassroots- campagne gaan, vanuit de basis, met zo veel mogelijk vrijwilligers, en dan huis na huis bezoeken, niet één maar twee keer. Dat blijft cruciaal naast de onlinecampagnes. Digitaal ga je het verschil niet meer zo kunnen maken, omdat iedereen daar nu werk van maakt.”

Caroline Gennez:“Vechterstype kan dit aan”

“En, wat zeiden de experts?”, vraagt Caroline Gennez met duidelijke belangstelling als we haar bellen. Ze had ze natuurlijk al gezien, de concurrentie, maar ze minimaliseert: “Och, ik kom veel oude bekenden tegen. Bart De Wever was een collega-voorzitter toen ik de sp.a leidde, Bart Somers is een collega in Mechelen. Het wordt pittig, maar socialisten zijn altijd op hun best als hevig strijd moet worden gevoerd. Een vechterstype kan dit normaal wel aan.”

Ook haar score in Mechelen relativeert ze. “In 2014 ging het goed omdat het sociaal-economische primeerde. Nu was de context anders. En de ratjetoelijst van de burgemeester (Bart Somers, red.), met zoveel profielen, heeft de anderen van het canvas gespeeld.”

Net gisteren maakte sp.a-voorzitter John Crombez duidelijk op welk thema de partij inzet: de koopkracht van de gewone man. Gennez plaatst zich vlot op die golflengte. “Ik heb tijdens de staking heel de dag bedrijven bezocht. Overal hoor je hetzelfde: dat de nettolonen misschien wat gestegen zijn, maar dat de bedrijven en de rijksten veel meer langs de kassa zijn gepasseerd. De elektriciteitsfactuur is met 75% gestegen door de BTW-verhoging. En zo liggen de sociale thema’s voor het oprapen.”

Gaat ze afwijken van het centrum? “Dat zie ik helemaal zitten. Het socialisme betekent altijd opnieuw beginnen met de strijd, tegen ongelijkheid, tegen onrecht, voor sociale bescherming. Zoek als jong koppel maar een betaalbare woning in Mechelen of in Antwerpen, of een degelijke huurwoning. Het leven is duur geworden.”

“Moeten mensen er dan maar hamburgerjobs bij doen om fatsoenlijk rond te komen? Terwijl rijken hun geld voor zich kunnen laten werken? Ook een alleenstaande moeder met twee kinderen heeft recht op zekerheid. Pas dan kun je keuzes gaan maken die je leven kwaliteit geven. Ook voor het klimaat kun je socialistische keuzes maken: oplossingen moeten betaalbaar zijn. De facturen moeten vooral naar producenten van vervuilende producten gaan.” Huisbezoeken doet ze in Mechelen al jaren elke week. Dan toch geen klein hartje? “Nee, ik begin de campagne met een groot hart, zoals altijd. Omdat een omslag nodig is voor de mensen.”