Dirk Braeckman bij het nieuwe logo van het Fotomuseum.© FH

Fotomuseum pakt uit met nieuwe huisstijl

Antwerpen -

Het Fotomuseum (FOMU) start de voorjaarsprogrammatie met een nieuwe huisstijl. Tegelijk openen drie tentoonstellingen waaronder een solo van Dirk Braeckman die foto’s creëerde op basis van de museumcollectie.

Voor de nieuwe huisstijl, die zich uit in een schuin FOMU-logo, snel herkenbare affiches en pastelkleuren voor zaalteksten, deed het Fotomuseum een beroep op het Antwerpse brandingbureau Mutant. “Onze missie is een andere blik werpen op wat we op het eerste moment zien of denken”, motiveert directrice Maartje Stubbe de huisstijl. “Mutant heeft dat na onderzoek en vele gesprekken mooi weten te vertalen.”

Het FOMU stelde ook de voorjaarsprogrammatie voor die op 29 maart van start gaat. Dé blikvanger is een samenwerking met Dirk Braeckman (66), die internationaal doorbrak nadat hij België had vertegenwoordigd op de Biënnale van Venetië in 2017. Braeckman werd gevraagd om een selectie te maken uit de museumcollectie. Dat deed hij maar vooral maakte hij nieuw eigen werk. Hij koos amateurfoto’s, technische en medische foto’s, vergrootte ze uit, bewerkte ze in de donkere kamer of digitaal en maakte er zo bijna abstracte schilderkunst van.

Als tweede tentoonstelling presenteert FOMU Re-sisters, een overzicht rond ecofeminisme dat werd overgenomen van het Britse Barbican Centre. Veertig vrouwelijke kunstenaars klagen daarin de verwoesting van het milieu aan en leggen de link met voorthollende exploitatiedrift en onderdrukking van alles wat niet in het dominante systeem past.

In een derde tentoonstelling toont fotograaf Nick Geboers ogenschijnlijk eenvoudige maar altijd verrassende stukken natuur of cultuur die hem raakten tijdens zijn vele wandelingen. De expositie kreeg de titel De steentjesteller en valt op door haarscherpe kadreringen. (fh)

www.fomu.be

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER