Ouders kunnen straks overal en altijd ‘meerijden’ met zoon of dochter
Dankzij een nieuw virtual reality-systeem kunnen ouders binnenkort meerijden met hun tienerdochters en -zonen zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Op die manier kunnen zij heel eenvoudig onderweg op elk gewenst moment een oogje in het zeil houden.
Het nieuwe systeem - Voyage XR geheten - stelt ouders in staat om zichzelf naar alle plekken ter wereld te ‘teleporteren’. Met behulp van een reeks camera’s, sensoren, internet en 3D-beeldvorming kunnen virtuele ‘passagiers’ comfortabel in hun eigen huis blijven zitten en tegelijkertijd zien wat er in en om de auto gebeurt.
Na het accepteren van de ‘teleportage’ krijgt de gebruiker vanaf de achterbank een eersteklas zitplaats. Het systeem zou betekenen dat ouders ervoor kunnen zorgen dat hun kinderen veiliger gaan rijden wanneer die nog maar net hun rijbewijs hebben. Ook kan het ‘op afstand’ begeleiden realiteit worden met dit systeem, zoals dat nu al gebeurt met een coach of begeleider in de auto.
Tijdens de simulatie zien bestuurders zelfs een ‘avatar’ (kunstmatige figuur) van hun ‘geteleporteerde’ passagier in de achteruitkijkspiegel en kunnen ze daar mee praten, dankzij ingebouwde microfoons. Het systeem zal naar verwachting ook worden gebruikt voor het trainen van vrachtwagenchauffeurs. Valeo, een grote toeleverancier in de auto-industrie, heeft de technologie ontwikkeld. Valeo levert aan tal van grote autofabrikanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij een brand bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Ben Anders