© Victoriano Moreno

Internationale ‘creatives’ op stap in ’t Stad: “Via hen bereiken we meer mensen dan met dure reclamecampagnes”

Twaalf internationale zogenaamde creatives, bijvoorbeeld fotografen of grafisch vormgevers, zijn momenteel op culturele ontdekkingsweek in Antwerpen. Op deze vijfde editie van D.A.T.E. kunnen ze op kosten van de stad naar hier komen en overnachten. “We willen voornamelijk via hen Antwerpen als creatieve plek promoten”, legt de organisatie uit.

Andreas Rotty

“We nodigen voor D.A.T.E. van overal ter wereld creatives uit. Dat zijn bijvoorbeeld grafisch vormgevers, fotografen, dj’s, kunstcuratoren. Steeds van een bepaald niveau en met een naam in de eigen wereld”, zegt Jasper Kuylen van This is Antwerp. Dat is een organisatie van de stad die Antwerpen promoot en ook Discover Antwerp Through Experience (D.A.T.E.) verzorgt. “Dit jaar hebben we twaalf creatives uitgenodigd die ooit al eens bij ons geweest zijn, omdat het de vijfde editie en dus een feesteditie is.”

Die creatievelingen krijgen van This is Antwerp vliegtickets en een hotel voor een week. Per groepje van vier maken ze elk binnen hun eigen vakgebied dagelijks culturele ontdekkingstochten door de stad. Ze gaan bijvoorbeeld naar het M HKA of het Middelheim en doen ook kleinere gallerijen aan. “We willen voornamelijk via hen Antwerpen als creatieve plek promoten”, zegt Jasper. “We mikken op een alternatief publiek in het buitenland van 25 à 45 jaar oud. En door deze mensen uit te nodigen bereiken we veel directer dat doelpubliek dan wanneer we dat met dure reclamecampagnes zouden doen.”

“Er ontstaan hopelijk samenwerkingen tussen Antwerpse creatives en diegenen die we uitnodigen”, vertelt Jasper. “En we vragen hen foto’s op Instagram te zetten om zo hun volgers te laten zien wat Antwerpen te bieden heeft. Hun vrienden en collega’s krijgen later ook te horen wat zij in Antwerpen hebben kunnen doen. En de beste reclame is diegene die van vrienden komt.”

“Neem nu Tony Skeor, een grafisch vormgever uit Oekraïne”, verbeeldt Jasper. “Hij werkt daar in een designstudio met misschien twintig andere mensen. Als hij tegen die mensen zegt dat Antwerpen cool is, dan is dat veel effectiever dan wanneer wij als stad zelf zeggen dat we cool zijn. En dan nog zouden we een heel dure en gerichte campagne op sociale media moeten opzetten om zijn vrienden te bereiken. Het gaat erom een bepaald beeld te creëren.”

Het gaat ook gepaard met een creatief proces. Dagelijks leggen de twaalf bezoekers de indrukken van hun dag vast in een boek, met bijvoorbeeld polaroidfoto’s. “Een soort testament van Antwerpen voor de creative scene”, zegt Jasper. “Dat wordt uitgegeven op 100 hard covers.” Vrijdag stellen ze het boek in de zaal Onder Stroom op de Tavernierkaai voor. Dat gaat gepaard met een groot feest tot in de vroege uurtjes, waarop iedereen welkom is.

Nabil (Frankrijk, 33): “Trigger om zelf curator te worden”

© Victoriano Moreno

“Ik ben in 2016 al eens naar Antwerpen gekomen via D.A.T.E.”, zegt Nabil Nadifi (33), een kunstcurator die geboren is in Parijs en nu in Casablanca woont. “Die eerste keer was voor mij de trigger om mijn eigen kunstevenementen op te zetten. Sindsdien heb ik dat in Parijs en New York kunnen doen. Nu hoop ik mijn eigen galerij te openen in Casablanca.” Hij twijfelde niet toen hij nog eens gevraagd werd voor D.A.T.E. “Tijdens onze rondleiding vandaag was ik erg onder de indruk van Antwerpse styliste Farah El Bastani.”

Tom (Groot-Brittannië, 49): “D.A.T.E. is voor mij uniek”

© Victoriano Moreno

“Als ik als journalist naar andere steden ga, doe ik normaal alleen puur toeristische activiteiten”, zegt Tom May (49), een Engelsman die bij deze reis twee artikels voor creativeboom.com zal schrijven. “Maar hier hebben we een hele mix van creatieve mensen. Dit is in mijn ervaring een uniek concept.” Een artikel dat hij schrijft zal een gids door Antwerpen zijn voor creatieve mensen en het ander over hoe de stad creatievelingen en zakenmensen bij elkaar brengt.

Tony (Oekraïne, 24): “Ik vertel vrienden over Antwerpen”

© Victoriano Moreno

“Hier is iets kunstzinnigs te zien of doen in elke straat. De creatieve wereld is hier overal terug te vinden. In Kiev is dat veel minder het geval”, zegt Tony Skeor (24). De Oekraïner en grafisch designer maakte bijvoorbeeld al een grafische indruk van de Scheldestad. “Ik heb al veel vrienden verteld over Antwerpen. Een van hen is hier ook naartoe gekomen.” Tony nipt ondertussen van een Duvel, recht uit het flesje. “Het bier is hier beter.”

Allessandra (Italië, 31): “Onder de indruk van Middelheim”

© Victoriano Moreno

© rr

“Wij zien andere kanten van de stad dan de typisch toeristische delen”, zegt Alessandra Genualdo (31). De Italiaanse woont en werkt sinds negen jaar geleden als schilder en illustrator in Londen. “Het beeldenpark in het Middelheim vond ik fantastisch.” Ze heeft er polaroidfoto’s bij de vleet genomen. “Ik zet ook foto’s van die polaroids op Instagram Stories.”