Op welke site plaats je het makkelijkst een valse review? “Hier moet je het zelfs niet proberen”

Hoe gemakkelijk is het om valse reviews te posten? Dit zijn de sterren van onze recensierecensent.

Op Google en Trustpilot konden we probleemloos valse reviews posten over een vals bedrijf, maar hoe zit het met de sites zoals Tripadvisor, Amazon, Booking, Airbnb, Coolblue en bol.com? Bij de ene konden we probleemloos fake reviews posten, bij de andere moesten we niet eens proberen. Dit zijn de sterren van onze recensierecensent.

Chris Snick

Tripadvisor

Wie kan posten? Iedereen met een profiel. Bewijzen dat je ergens gelogeerd of gegeten hebt, moet je niet doen.

Op Tripadvisor kreeg ik zelfs felicitaties voor m’n (valse) recensies.

Slaagden we erin om valse reviews te posten? Ja. Ik gebruikte hiervoor een profiel waarmee nooit eerder reviews werden gepost. En jawel: een cruise met diner én live muziek in Parijs of een hotelletje in Kaapstad, ik gaf beide probleemloos scores zonder er ooit geweest te zijn. Daarna gaf ik een intussen failliet restaurant in Vlaanderen ook nog vijf sterren. Het raakte ook online. Net zoals nog twee andere positieve reviews voor een hotel in Canada en nog een uitstap in Hongkong. Als cadeau voor al mijn ijver kreeg ik zelfs een mailtje van Tripadvisor met felicitaties omdat ik Rookie status haalde met mijn eerste vijf reviews ooit. Zonder dank.

Wat zegt Tripadvisor? Becky Foley, Hoofd Vertrouwen & Veiligheid: “Deze specifieke poging om een valse recensie in te dienen is geen afspiegeling van de overgrote meerderheid van fraudepatronen waarin onze systemen en teams bedreven zijn om te onderscheppen. Deze poging werd ingediend door een individu dat niet verbonden is aan de bedrijven die worden beoordeeld. Hoewel beoordelingen soms door de mazen van het net glippen, controleren onze teams voortdurend de site om nieuwe patronen te identificeren en op te sporen die we mogelijk over het hoofd zagen. We zijn marktleider in het aanpakken van reviewfraude en investeren in robuuste maatregelen om de integriteit van de content op onze site te waarborgen. Volgens onze laatste data werd slechts 6,4% van de reviews in 2023 vastgesteld als frauduleus. Vier van de vijf van die reviews werden betrapt nog voor ze werden gepubliceerd op de site.”

Conclusie?


Airbnb

© mye

Wie kan posten? Enkel wie daadwerkelijk ergens verbleef.

Slaagden we erin om valse reviews te posten? Neen. Maar iemand die vroeger verhuurde via het platform kent wel een achterpoortje. “Je kan wat vrienden bij je laten boeken. Die moeten dan niets betalen, hoeven er zelfs niet daadwerkelijk te verblijven, maar zo hebben zij de mogelijkheid om een positieve review achter te laten voor je verblijf. Het kost je enkel wat je aan Airbnb moet betalen.”

Wat zegt Airbnb? “We hebben een duidelijk beoordelingsbeleid om de integriteit van de feedback te beschermen”, stelt Clément Eulry, Country manager België en Frankrijk. “Zo kun je ook enkel nog een review plaatsen binnen de veertien dagen na uitchecken. Op die manier garanderen we ook dat de feedback relevant is én gebaseerd op daadwerkelijke ervaringen. Een review kan ook niet aangepast of gewist worden door de host. Tenzij er een dispuut is over valse reviews, ” Zo heb je als gebruiker de garantie dat ook negatieve reviews blijven staan. Wat met het achterpoortje? “Er zijn duidelijke regels waaraan de hosts moeten voldoen.

Conclusie?


Bol.com

Een trampoline kocht ik er niet, dus kan ik er bij bol.com geen review over schrijven© red

Wie kan posten? Enkele diegene die daadwerkelijk ooit een bepaald product kochten. De review kan enkel daarover gaan.

Slagen we erin valse reviews te posten? Neen. Maar het woordje ‘ooit’ is hier wel een belangrijke. Daarmee bedoelen ze écht wel ‘ooit’. In mijn eigen profiel kan ik teruggaan tot mijn eerste bestellingen ooit. En dat is halfweg 2013. Toen kocht ik er een drinkbeker voor de kinderen. Even gecheckt of ik daar nu nog een review van vijf sterren aan kan geven. Jawel. Hij staat er. Op zich was ik er toen wel tevreden over, maar relevant kun je het toch niet meer noemen.

Wat zegt bol.com? “Een klant kan te allen tijde een review schrijven over een gekocht product, wij controleren dit op basis van de orderhistorie”, zegt woordvoerster Linda van de Veen. “Een ervaring over een langere periode kan heel waardevol zijn voor andere klanten, vanuit een duurzaamheidsoogpunt bijvoorbeeld als het al zolang meegaat. Bij een boek of film maakt ook het niet uit of het product langer geleden gekocht is. Over het algemeen zien we ook dat de meeste mensen een review schrijven binnen één tot drie maand na aankoop.”

Conclusie?


Coolblue

Ook bij Coolblue kun je enkel reviews posten van iets wat je er ooit kocht.

Wie kan reviews posten? Enkel wie een bepaald product kochten. De review kan ook enkel daarover gaan.

Slaagden we erin valse reviews te posten? Neen. Maar ook hier kun je wel een review posten over alles wat je ooit kocht. De Weber barbecue die ik er in augustus 2017 bijvoorbeeld bestelde, kan ik nog probleemloos reviewen.

Wat zegt Coolblue? “Omdat reviews een grote rol spelen in het keuzeproces van de klanten, hebben we een uitgebreide procedure om de echtheid van reviews te controleren”, aldus Arne Van Verdegem, manager van Coolblue België. “Ze worden gecontroleerd op volledigheid, echtheid en het naleven van onze richtlijnen. Om misbruik en/of grof taalgebruik te voorkomen, worden alle reviews ook altijd eerst door een medewerker gelezen.” Waarom je oude producten nog kan reviewen? “We laten klanten toe om dit te doen wanneer zij dat zelf willen. Ook na verloop van tijd kunnen klanten relevante reviews schrijven, net omdat ze veel ervaring hebben met het product.”

Conclusie?


Booking.com

Op Booking kun je enkel een review posten wanneer je er verbleef.© red

Wie kan reviews posten? Enkel wanneer je daadwerkelijk op een bepaalde plek logeerde

Slaagden we erin om valse reviews te posten? Neen, maar op zich kun je hier als verhuurder hetzelfde trucje toepassen zoals bij Airbnb: je verhuurt je hotelkamer aan vrienden en laat die dan een positieve review schrijven.

Wat zegt Booking? In een schriftelijk statement maakt het duidelijk dat enkel reizigers die daadwerkelijk in een geboekte accommodatie verbleven hebben, de mogelijkheid krijgen om een beoordeling te delen op de pagina van de partner. “Alle beoordelingen worden zorgvuldig gecontroleerd door moderatoren van Booking.com om de authenticiteit en naleving te garanderen.”

Conclusie?


Amazon

Wie kan reviews posten? Je moet een account hebben en de voorbije 12 maanden minimaal 50 euro gespendeerd hebben.

Slaagden we erin valse reviews te posten? Jawel. Hiervoor schakelde ik collega Ewoud in die er regelmatig iets koopt en zo boven de 50 euro zat. Hij ontdekte dat je naast eigen aankopen ook commentaar kan geven op producten die je nooit kocht. Ewoud schreef nooit eerder een review op Amazon – hij staat er dus niet bekend als een betrouwbaar reviewer – maar kon toch kwistig sterren geven aan vochtige doekjes voor baby’s of ook aan een chirurgenpak voor carnaval. De inhoud van zo’n review steekt duidelijk niet nauw. Hij schreef “dat hij er net echt uitzag met dat pak en iemand op een feestje spontaan om een onderzoek kwam vragen”. “Ze dachten echt dat ik een dokter was!” Zijn reviews passeerden probleemloos.

Wat zegt Amazon? “We investeren aanzienlijke middelen om proactief neprecensies tegen te houden”, klinkt het in een geschreven statement. “Dit omvat modellen voor machinaal leren die duizenden gegevenspunten analyseren om risico’s te detecteren, waaronder relaties met andere accounts, aanmeldingsactiviteit, reviewgeschiedenis en andere aanwijzingen voor ongebruikelijk gedrag. We hebben ook deskundige onderzoekers die geavanceerde fraude-opsporingstools gebruiken om nepreviews te analyseren en te voorkomen dat ze ooit in onze winkel verschijnen. Als gevolg van voortdurende investeringen heeft Amazon in 2022 proactief meer dan 200 miljoen vermoedelijke neprecensies uit onze winkels wereldwijd geblokkeerd.” Wat dan met de valse reviews die wij konden posten? Daar laten ze weten dat ze de optie om een review te plaatsen over een niet gekocht product toelaten “omdat klanten dat product elders kunnen gekocht hebben en misschien toch hun mening willen delen op Amazon. Dat kan nuttig zijn.” Ze plaatsen bij die review dan niet het label ‘verified purchase’. “Een label dat we enkel geven wanneer we kunnen controleren of de klant het product daadwerkelijk kocht.” Ze benadrukken nog dat het plaatsen van valse reviews op Amazon “verboden” is.

Conclusie?

Voor onze valse reviews gaven we telkens sterren of beoordelingen die in de lijn lagen van het gemiddelde. Kwestie van het resultaat niet te beïnvloeden. Zo gaven we geen enkele zaak met bijvoorbeeld vier sterren een slechte beoordeling, of omgekeerd. Enkel bij de failliete zaak gaven we een beoordeling die afweek van het gemiddelde, maar daar speelde dat dus geen rol. Alle valse reviews zijn intussen verwijderd.

LEES OOK. Een vals bedrijf, maar met uitstekende reviews: ons experiment toont aan hoe weinig je online mag geloven

Hoe waardevol zijn échte reviews? “We zoeken nu eenmaal zekerheid”

Wat als mensen wél echte en eerlijke reviews geven? Hoe waardevol zijn die dan? Bart De Langhe, professor marketing aan de KU Leuven en Vlerick, deed er ooit onderzoek naar.

“Enkele jaren geleden hebben we op uitgebreide schaal ratings die experts van Consumer Reports – de Amerikaanse Testaankoop – gaven aan bepaalde producten, vergeleken met ratings van consumenten op Amazon”, vertelt De Langhe. “De correlatie tussen beide was 0,15. Wat wil dat nu zeggen? Plus 1 is de perfecte relatie tussen de twee. Geven de experts vijf sterren aan iets, dan geven klanten diezelfde vijf sterren. Min 1 is een volledig tegenovergestelde relatie: een goeie rating van de experts is telkens gelijk aan een waardeloze review bij consumenten.”

Geen expertise

Een correlatie van 0,15 wil zeggen dat consumenten zo goed als altijd een rating geven waarbij er maar een zeer kleine logische relatie is met die van een expert. “Dat wil dus zeggen dat een review van een gewone consument niets of toch zeer weinig zegt over de kwaliteit van een product”, zegt De Langhe. “Zelfs al is zo’n review eerlijk en oprecht opgesteld. En dat is niet abnormaal. Laat ons het voorbeeld van een kinderstoel nemen voor in de wagen. Experts kunnen die onderzoeken in labo’s of met crashtests. Een gewone klant baseert zich op gemak of uitzicht. De kleine klikt er makkelijk in, het ding weegt niet te veel, .... Maar wil dat dan zeggen dat het de meest veilige én ook ergonomische stoel is? Neen. Consumenten hebben gewoon niet de expertise noch meetinstrumenten om de kwaliteit van producten in te schatten.”

De Langhe geeft andere voorbeelden. “Hoe weet je of een rookmelder goed is of niet? Of een bloeddrukmeter? Je denkt dat het een goeie is omdat je veel betaalde en omdat die goed lijkt te werken. Maar werkt die exact? Je kan het niet vergelijken. Om maar te zeggen dat je ook eerlijke reviews met een korrel zout moet nemen. En als je daarover nadenkt, klinkt dat allemaal logisch. Dan kom je tot de conclusie dat de visie van iemand over zo’n product toch niet bijzonder informatief kan zijn.”

Psyche van de consument

Maar zelfs al besef je dat, dan nog is het moeilijk om reviews niet te gebruiken in keuzegedrag, beseft De Langhe. “Wanneer je iets koopt dat je niet kent, of bij een aanbieder die je niet kent, zoek je nu eenmaal zekerheid. Dat is de psyche van de consument. En zo kom je toch bij die reviews terecht.” (csn)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen