26 mei 2018 om 03:00
Luister naar

Hemelen

Zou Pinksteren eigenlijk deel zijn van een rouwproces? Normaal gesproken ben ik tegen de tijd dat Pinksteren en Hemelvaart aanbreken, de hele treurnis van de veertigdagentijd en Goede Vrijdag allang weer vergeten. En ik leerde van bisschop N. T. Wright dat het ook hoog tijd was voor ten minste vijftig dagen feest na veertig dagen treurnis. Waarschijnlijk heeft hij gelijk.

En toch vertonen Hemelvaart en Pinksteren de trekken van een rouwproces om een dierbare overledene. Afgelopen zondag was er een jonge begrafenisonderneemster te gast in de PopUpKerk. Ze had jaren in de financiële sector gewerkt en wilde weleens iets zinnigs doen met haar leven, iets ondernemen. Niets ten nadele overigens van alle mensen die heel zinnige dingen doen in de financiële sector.

Ze vertelde over vier rouwtaken: realiseren dat iemand echt dood is, de pijn voelen die daar bij hoort, besluiten dat je weer verder moet met je leven en het een plek geven. Ze zei dat de sfeer van haar werk vergelijkbaar is met die van de kraamzorg. Eenzelfde intense bubbel van feromonen. Natuurlijk zijn mensen moe en soms gespannen of kortaf. Maar er is ook zo veel ruimte, zo veel liefde, vergeving, verbinding.

Onwillekeurig moest ik aan de vruchten van de Geest denken. Dat zelfzucht leidt tot vijandschap, afgunst, intriges en meer van dat soort narigheid, volgens Paulus. Maar dat de Geest leidt tot ‘liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid, ingeto­genheid’. Het lijkt erop dat niet alleen die specifieke Geest van God leidt tot dat soort vruchten, maar dat elke geliefde die overlijdt, wiens lichaam niet meer functioneert maar wiens geest nog rondhangt in de harten en hoofden van de omstanders, leidt tot dit soort vruchten. Natuurlijk niet altijd en overal, maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Het feest van de Geest komt na het overlijden van de grote rabbi. Er is weliswaar een opstanding, maar daarna gaat hij hemelen. En daarna krijgt zijn geest een plek in de ziel van zijn leerlingen en van veel meer mensen. Dat gaat gepaard met euforie, maar misschien wel meer met de gevoelens van vreugde die er kunnen zijn na een begrafenis. En ook de vreugde die er ondanks alles kan heersen in een huis van rouw. Niet voor niets heeft Petrus het er tijdens de pinkstertoespraak voortdurend over dat Jezus van Nazaret is vermoord.

Christendom is onverklaarbaar zonder een lijfelijke opstanding. Maar na de opstanding gaat de rabbi wél hemelen. Om ooit weer terug te keren, zeggen ze dan. Maar tot die tijd gelden de ‘rouwtaken’. Hij is écht weg, dat kan goed eenzaam voelen, we moeten zelf verder en ‘het verdient een plek’. De Geest, zijn geest, verdient die plek in onze ziel. Opdat we iets belichamen van wie Hij is. Zo zijn rouw en Pinksteren toch een bijzonder goede combinatie. Gek genoeg.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.