Durffonds Arkimedes kost belastingbetaler 66,5 miljoen
Het Arkimedes-fonds gaat zijn 30.000 aandeelhouders bij elkaar roepen met de vraag de vervroegde stopzetting van het durfkapitaalfonds goed te keuren. Dat schrijft De Standaard.
Het aandeel Arkimedes is substantieel minder waard dan zijn oorspronkelijke inleg van 250 euro per aandeel en daardoor zullen beleggers de gewestwaarborg moeten claimen bij de overheid. 90 procent van de waarde (225 euro per aandeel) is afgedekt door de Vlaamse gewestwaarborg.
Het was in 2005 de eerste keer dat de Vlaamse overheid het brede publiek opriep om geld te stoppen in risicokapitaal voor meestal technologische starters. Kopers van de Arkimedes-aandelen werden niet alleen gelokt met de gewestwaarborg, maar ook met een belastingvoordeel van 35 procent van de investering.
Dankzij die dubbele matras (90 procent waarborg + 35 procent belastingkrediet) recupereren beleggers uiteindelijk 125 procent van hun investering. Dat komt neer op een jaarlijks rendement van 2,3 procent, betaald door de belastingbetaler. De gewestwaarborg en het belastingvoordeel kosten Vlaanderen 71,1 miljoen euro. Dat kan nog dalen tot 66,5 miljoen, want er moet nog wat restactief verkocht worden.
Vlaams minister van Economie Philippe Muyters bevestigt dat een bedrag werd voorzien in de begroting. Hij legt uit dat de waarde van de portefeuille gedaald is door de economische crisis die uitbrak in de jaren na de lancering van het fonds.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
PREMIUM
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen - mogelijk tot wel 19 procent goedkoper. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Recordprijzen voor koffie en cacao
De prijzen van robusta-koffie en cacao hebben vrijdag nieuwe recordhoogtes bereikt. -
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
-
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
100 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTom Faes
Antonio Vivaldi
Jef Lois
jozef stevens
dominique castelein