Deze robot deelt verkeersboetes uit (en beschermt zo agenten én burgers)
techHoe maak je verkeerscontroles veiliger voor zowel agenten als verdachten? Dat was het uitgangspunt voor de GoBetween, een robot die agenten naar de wagen van een aan de kant gezette bestuurder kunnen sturen.
De man achter de uitvinding is Reuben Brewer van de non-profitorganisatie RSI International uit het Californische Menlo Park. Hij las al jaren berichten over politiecontroles die waren uitgemond in geweld, en vroeg zich af hoe dat kwam. De kern van het probleem is volgens hem de schrik die een hyperalerte agent kan overmannen, of die ertoe kan leiden dat een bestuurder zich schijnbaar verdacht gedraagt, met een gevaarlijk incident tot gevolg.
Brewer besefte dat hij geen wapens kon afnemen van mensen die er geen zouden mogen hebben, en ook dat hij geen slecht opgeleide agenten van de straat kon halen. Hij werkte daarom 16 maanden aan de GoBetween, een robot die de spanning tussen agent en bestuurder moet wegnemen.
Werking
De robot hangt vast aan de politiewagen en kan bij een controle uitschuiven tot naast het portier van de verdachte. Via een camera, een microfoon en een scherm kan de agent dan praten met de verdachte zonder uit zijn auto te komen. Een camera laat de agent de papieren van de bestuurder controleren, een aanraakscherm kan een handtekening inlezen en een printer drukt boetes af.
Om te verhinderen dat een verdachte wegrijdt, kan de robot een arm met een spijkermat onder de wielen schuiven. Toekomstige versies krijgen ook een alcoholsensor aan boord.
“Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn”
Geen wapens
De robot zelf beschikt niet over wapens, zodat de verdachte zeker is dat hij geen risico loopt. “Als de bestuurder de robot beschadigt, is alleen geld nodig om hem te vervangen”, legt Brewer uit aan de Washington Post. “Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn, dus het doel is de mogelijkheid weg te nemen om fysiek pijn gedaan te worden, zodat ze minder schrik hebben en minder gevaarlijk zijn”, zegt hij.
In de Verenigde Staten zetten agenten dagelijks meer dan 50.000 mensen aan de kant, volgens The Stanford Open Policing Project. In 2017 werden 5.108 agenten aangevallen tijdens verkeerscontroles en -achtervolgingen, een gemiddelde van 14 agenten per dag. Dat blijkt uit het Uniform Crime Reporting-rapport van het FBI. Geregeld komen ook bodycambeelden aan het licht van agenten die bestuurders neerschieten zonder dat die een bedreiging vormen.
Feedback
Halverwege mei had Brewer zijn uitvinding aan vier politieafdelingen getoond, wat leidde tot gemengde reacties. Enkele agenten waren voorstander, maar anderen hadden schrik dat de robot snel beschadigd zou raken of bestuurders de kans zou geven te vluchten terwijl hij naar hun raam rolde. Sommige agenten wilden ook dat de robot in andere delen van de auto zou kunnen zoeken naar wapens of alcohol, een snufje dat Brewer nog wil toevoegen.
Hij geeft nog mee dat hij toekomstige prototypes duurzamer wil maken, maar zegt dat de huidige versie acht maanden aan zijn eigen wagen doorstond zonder problemen. Hij wil de robot ook naar de voorkant van het politievoertuig verplaatsen, waar hij achter de bullbar moet passen. Hij hoopt dat een politiedienst zijn prototype zou willen testen in echte situaties om te leren wat de beperkingen zijn. “Het is klaar voor gebruik, al wat we nodig hebben, is een partner om het uit te testen!”
Bekijk ook: put in plaats van verkeersdrempel verovert Europa
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Samsung zet alles op AI: met de nieuwe smartphones kan u telefoongesprekken live laten vertalen
-
China wil geen Amerikaanse processoren meer in overheidscomputers
China wil af van overheidscomputers en servers die draaien op Amerikaanse microprocessoren van Intel en AMD, meldt de Britse zakenkrant Financial Times. -
Tienduizenden WhatsApp-gebruikers melden storing, problemen bij Facebook en Instagram opgelost
Door een wereldwijde storing ondervinden tienduizenden gebruikers van de populaire berichtendienst WhatsApp sinds 20 uur problemen. Ook Facebook en Instagram werden getroffen door de storing, maar ondertussen werken de platformen weer normaal. -
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
HLN Shop
Honderden euro’s besparen met een refurbished laptop? Deze voor- en nadelen moet je in rekening brengen
Het zijn dan wel solden, wie een nieuwe laptop nodig heeft, zal dat desondanks voelen in zijn portefeuille. Wil je het prijskaartje van deze aankoop écht reduceren? Kijk dan uit naar een refurbished laptop. Modellen met dat label zijn zo goed als nieuw en tik je voor een prikje op de kop. HLN Shop overloopt de voor- en nadelen van zulk opgeknapt tweedehands toestel. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
KIJK. Uitvinder bouwt vliegende paraplu: “Tijd aangebroken waarin we het niet zelf moeten dragen”
De paraplu is een eeuwenoude uitvinding waar doorheen de jaren amper aan gesleuteld is. De jonge uitvinder van het YouTube-kanaal ‘I Build Stuff’ wil daar dringend verandering in brengen. “Het is 2024, ik vind dat er een tijd is aangebroken waarin we onze paraplu niet zouden moeten vasthouden”, vertelt hij in zijn YouTube-video. En daaruit wordt het idee geboren om een vliegende regenbeschermer uit te vinden. -
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
Johannes Meissner
Gino Denil
Mario Van Haesendonck
johanneke li