Geen overlevenden bij crash: dit weten we al over vliegtuigcrash bij Washington D.C.

De reddingsoperatie na de botsing tussen een passagiersvliegtuig en een legerhelikopter in de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. is een bergingsoperatie geworden. Dat heeft John Donnelly, hoofd van de brandweer, donderdag gezegd. Er wordt dus niet meer aan overlevenden gedacht. President Donald Trump bevestigd dat er geen overlevenden zijn en legt de schuld bij zijn Democratische voorgangers en hun diversiteitsbeleid.

adb, mtm, wver
Bron: BELGA, CNN, Guardian, CBS News

Wat is er gebeurd?

Het passagiersvliegtuig - een Bombardier CRJ700 van PSA Airlines, onderdeel van American Airlines - kwam woensdagavond rond 21 uur lokale tijd (donderdagochtend 3 uur Belgische tijd) in botsing met de Sikorsky H-60 Black Hawk-helikopter van het leger tijdens de nadering van baan 33 op Reagan Washington National Airport. Het passagiersvliegtuig had 64 mensen aan boord, de helikopter drie.

De botsing vond plaats boven de Potomac-rivier. Het vliegtuig is in stukken gebroken, zei minister van Transport Sean Duffy donderdag op een persconferentie. “De romp was ondersteboven en in drie stukken”, aldus Duffy. “Het vliegtuig staat ongeveer tot aan het midden onder water.” (Lees verder onder de kaart)

Hoeveel slachtoffers zijn er?

Volgens Amerikaanse media werden al meer dan 30 lichamen geborgen. De brandweer liet weten dat de reddingsoperatie intussen een bergingsoperatie is geworden. Er wordt dus niet meer aan overlevenden gedacht. Er waren 64 mensen aan boord van het passagiersvliegtuig, 60 passagiers en 4 bemanningsleden, en in de legerhelikopter zaten 3 soldaten.

Volgens het Russische staatspersbureau TASS waren met Evgenia Shishkova en Vadim Naumov, twee voormalige wereldkampioenen kunstschaatsen, aan boord van het vliegtuig. Ook US Figure Skating, de Amerikaanse overkoepelende organisatie van de sport, meldde dat er meerdere leden van de schaatsgemeenschap op het vliegtuig zaten. Trainers Shishkova en Naumov waren op de terugweg van een trainingskamp. Ook de atleten Jinna Han en Spencer Lane en hun moeders Jin Han en Christine Lane bevonden zich aan boord van het toestel, bevestigde US Figure Skating donderdag. (Lees verder onder de foto)

Yevgenia Shishkova en Vadim Naumov in actie tijdens een wedstrijd in 1995.© REUTERS

Hoe gaat het met de bergingsoperatie?

Er werden ruim 300 hulpverleners ingeschakeld, maar de operatie werd bemoeilijkt door de gevaarlijke omstandigheden. Zo is de watertemperatuur van de Potomac-rivier momenteel nog geen 2 graden Celsius. “De uitdaging is de toegang”, aldus brandweercommandant John A. Donnelly. “Er staat wind en er liggen stukken ijs in het water. Het is dus gewoon gevaarlijk en moeilijk om te werken. Het water is donker en troebel, een erg uitdagende omstandigheid om in te duiken.” Volgens Donnelly kan de operatie enkele dagen duren. “We zullen blijven zoeken tot we iedereen hebben gevonden”, zo verklaarde ook Muriel Bowser, burgemeester van Washington D.C.

Verschillende Amerikaanse media melden dat er momenteel nog geen zwarte dozen zijn teruggevonden. Nochtans verklaarde de Amerikaanse zender CBS eerder op de dag dat er wel al één van de twee zwarte dozen van het vliegtuig teruggevonden zou zijn. (Lees verder onder de foto’s)

© REUTERS

© Getty Images via AFP

Hoe kon de botsing gebeuren?

Dat is nog onduidelijk. Het Amerikaanse ministerie van Defensie en het Amerikaanse leger hebben intussen een onderzoek geopend naar de botsing, zo verklaarde minister van Defensie Pete Hegseth donderdag op het platform X.

Gerenommeerd luchtvaartconsultant Geoffrey Thomas, hoofdredacteur van AirlineRatings.com, heeft wel al gezegd dat de Verenigde Staten het “veiligste luchtvaartsysteem ter wereld” hebben en dat botsingen in de lucht tot het verleden zouden moeten behoren. Dat komt volgens hem omdat vliegtuigen dankzij nieuwe technologie elektronisch met elkaar kunnen communiceren en piloten zo kunnen waarschuwen voor dergelijke botsingen. Dat systeem heet Traffic Collision Avoidance System (TCAS) en heeft volgens Thomas de afgelopen decennia tienduizenden levens gered. De expert voegde er nog aan toe dat alle commerciële vliegtuigen en de meeste militaire toestellen met die technologie zijn uitgerust. “Technisch gezien had de botsing nooit mogen gebeuren. Het is verbijsterend en tragisch.”

Volgens nieuwszender CNN is op audio-opnames van vlak voor de crash een luchtverkeersleider te horen die aan de helikopter vraagt ​​of hij het passagiersvliegtuig van American Airlines “in zicht” heeft. Er volgt een nieuwe waarschuwing, maar er volgt geen reactie vanuit de helikopter. Enkele seconden later vindt de botsing plaats.

Het is “te vroeg om te speculeren over de hoofdoorzaak” van de dodelijke botsing tussen een regionaal vliegtuig en een helikopter bij Reagan National Airport, zegt het hoofd van de National Air Traffic Controllers Association in een brief aan haar leden die online werd gepubliceerd. “We wachten tot de National Transportation Safety Board klaar is met zijn werk en gebruiken die informatie om beslissingen te nemen en veranderingen door te voeren om de veiligheid in de luchtvaart te verbeteren”, schreef NATCA-voorzitter Nick Daniels, waarbij hij opmerkte dat hij nog geen commentaar kan geven op specifieke zaken.

Hoe reageert president Donald Trump?

Volgens Trump had de botsing “voorkomen moeten worden”, zo schreef hij enkele uren na de crash op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social. “Het vliegtuig vloog in een perfect en routinematige lijn richting luchthaven”, aldus Trump. “De helikopter vloog een hele tijd recht op het vliegtuig af. Het is een heldere nacht, de lichten op het vliegtuig waren fel. Waarom ging de helikopter niet omhoog of omlaag? Of waarom draaide hij niet? Waarom vertelde de verkeerstoren de helikopter niet wat hij moest doen in plaats van te vragen of ze het vliegtuig zagen? Dit is een slechte situatie die voorkomen had moeten worden. Niet goed!!!”

Tijdens een persconferentie bevestigde Trump dat er geen overlevenden zijn. Nog voor de resultaten van het onderzoek af te wachten, wijst hij al met een beschuldigende vinger naar de gewezen Democratische presidenten Barack Obama en Joe Biden en naar het diversiteitsbeleid dat door hun regeringen werd gevoerd. “Voor mij komt veiligheid op de eerste plaats. Voor Obama, Biden en de Democraten komt politiek op de eerste plaats.”

Hij besteedde een groot deel van zijn spreektijd om te beklemtonen dat de kwaliteit van de luchtverkeersleiding cruciaal is, maar dat die kwaliteit door diversiteitsprogramma’s onder druk is komen staan. Het aanwervingsbeleid van de Amerikaanse luchtvaartregulator FAA was gericht “op het aannemen van mensen met ernstige mentale en psychologische beperkingen”, zo beweerde Trump. “De waarschuwingen werden heel laat gegeven”, voegde hij nog toe. “Maar de mensen in de helikopter moesten ook gezien hebben waar ze naartoe vlogen. Ik kan me niet inbeelden dat ze dat niet konden. Visueel had iemand dat moeten zien.”

Eerste grote commerciële vliegtuigcrash in bijna 16 jaar in VS

De laatste grote Amerikaanse commerciële vliegtuigcrash vond plaats in februari 2009, toen een Continental Airlines-vlucht uit Newark (New Jersey) tegen een huis crashte wanneer het de luchthaven in Buffalo (New York) naderde. Dat vliegtuig was een Bombardier Q400. 49 mensen kwamen om bij de tragedie.

De laatste grote crash van American Airlines vond plaats in november 2001 nabij John F. Kennedy International Airport. American Airlines vlucht 587, een Airbus A300, stortte kort na het opstijgen neer, waarbij 265 mensen om het leven kwamen. Het toestel was op weg naar Santo Domingo in de Dominicaanse Republiek. Het vliegtuig stortte neer in het New Yorkse stadsdeel Queens.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen
brand: nb
Change brand: NB GVA HBVL DS
Iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland?
Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en ontvang iedere ochtend het nieuws uit jouw buurt, binnen- en buitenland.
Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief zijn de privacyverklaring en de gebruiksvoorwaarden van toepassing.