Het Parool wint ‘Champions League’ voor design

Foto: ANP

Voor de tweede keer op rij heeft Het Parool een internationale prijs gewonnen voor zijn vormgeving. De Amsterdamse krant deelt de titel van ‘World’s Best Designed Newspaper’ met The New York Times en de Duitse krant Die Zeit. De prijsuitreiking was vrijdagavond in New York.

Een jury van de de Society for News Design, beoordeelde in totaal 152 kranten wereldwijd. Het Parool onderscheidt zich onder meer door zijn typografie, pagina-indeling en oog voor detail. Verder waren de juryleden erg onder de indruk van het wekelijkse magazine bij de krant en dan met name van de portretfotografie ,,elegante typografie”. De krant ,,vangt de vitaliteit van de gemeenschap die ze vertegenwoordigt”.

Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen zegt op de website van zijn prijswinnende krant dat hij trots, vereerd en verbaasd is. ,,We weten dat Nederlanders een rijke geschiedenis hebben op het gebied van typografie en design. Maar twee keer achter elkaar de mooiste van de wereld worden – dat is zoiets als de Champions League binnenhalen, en het jaar erop gewoon nóg een keer.”

Volgens Ockhuysen verleidt een goed ontworpen krant de lezer om kennis te nemen van de verhalen erin.