Direct naar artikelinhoud

AFM eist meer openheid van financiële adviseurs over provisies die ze vangen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat financiële adviseurs verplicht worden open kaart te spelen over de provisie die ze vangen voor schadeverzekeringen.

AFM eist meer openheid van financiële adviseurs over provisies die ze vangen
Beeld Thinkstock

De toezichthouder pleit voor een aanscherping in de Nederlandse uitwerking van een Europese richtlijn die in februari van kracht wordt. Volgens die richtlijn hoeven de bemiddelaars alleen met de billen bloot als de klant daarom vraagt.

Volgens de AFM is de provisie vaak opgenomen in het premiebedrag en is die dus niet zichtbaar voor de consument. Schadeverzekeringen worden bovendien steeds meer via internet afgesloten. 'Zeker in een online-omgeving is het voor consumenten vaak niet of zeer lastig om te vragen naar de hoogte van de provisie', aldus de AFM.

Ook het Verbond van Verzekeraars ziet geen reden om de provisie te verhullen. 'De provisies zijn voor het overgrote deel ook goed uit te leggen aan klanten, omdat daar herkenbare dienstverlening tegenover staat.'

De financiële adviseurs vrezen dat de verplichting ertoe zal leiden dat consumenten minder vaak professioneel advies zullen inwinnen over schadeverzekeringen en uiteindelijk slechter af zullen zijn. Klanten willen gewoon de eindprijs weten, stelt directeur Enno Wiertsema van Adfiz - met 1.250 leden de grootste brancheclub van financieel adviseurs. 'Een verplichting om de provisie te vermelden leidt tot een ongevraagde focus op maar een deel van de kosten.'

Wiertsema trekt een vergelijking met de prijzen van vliegtickets. Daarvoor geldt sinds een tijdje dat vliegtuigmaatschappijen en reisbureaus de volledige eindprijs melden aan de consument.

Een verplichting om de provisie te vermelden leidt tot een ongevraagde focus op maar een deel van de kosten
Enno Wiertsema, directeur Adfiz

De bemiddelaars zien ook geen noodzaak tot meer transparantie. 'Er zijn geen problemen met het huidige stelsel en er zijn ook geen excessen in de hoogte van provisies.' Wiertsema vreest dat een extra verplichting ertoe zal leiden dat Nederland nog onaantrekkelijker wordt voor buitenlandse verzekeraars, die hier ook al te maken hebben met een hogere assurantiebelasting dan elders.

In een peiling in opdracht van de AFM zegt 87 procent van de consumenten dat ze voor het verplicht vermelden van de provisie zijn. 40 procent van de ondervraagden vreest dat de intermediairs de keuze uit polissen beperken tot de producten die hun de meeste provisie opleveren.

De AFM zegt dat de bemiddelaars voor hun werk gemiddeld zo'n 20 euro krijgen op elke 100 euro premie. Die provisie moeten polishouders betalen voor elk jaar dat hun schadeverzekering loopt. Over dat laatste zeggen de adviseurs dat ze klanten ook bijstaan als ze een schadeclaim indienen bij hun verzekeraar.