Links: Kelly Van Den Bossche, huishoudhulp bij Partena © Gregory Van Gansen, RR

Huishoudman moet tekort aan poetsvrouwen opvangen

Het wordt steeds moeilijker om goede huishoudhulpen te vinden. Door het dreigende tekort geeft het bedrijf Partena zelfs een premie aan poetshulpen die goede collega’s aanbrengen. En het gaat via een campagne verwoed op zoek naar huishoudmannen.

christof willocx

Wie hulp nodig heeft bij het poetsen, strijken of boodschappen doen, kan dienstencheques kopen. U betaalt 9 euro voor elk uur dat iemand bij u thuis helpt in het huishouden.

De vraag naar die dienstencheques blijft maar stijgen. In het eerste kwartaal van 2015 kreeg VDAB 3.289 vacatures van dienstenchequebedrijven binnen. In het eerste kwartaal van 2017 waren dat er 4.297. Dat is een stijging met 31%.

© rr

De cijfers komen uit een antwoord van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Martine Taelman (Open Vld) uit Grobbendonk.

Taelman is zelf zaakvoerster van het dienstenchequebedrijf P*UUR, dat vooral in en rond de Kempen actief is. “In het laatste halfjaar heb ik zo’n twintig mensen aangeworven”, zegt ze. “Ik stel nu een honderdtal mensen tewerk.”

“De stijgende vraag naar huishoudhulpen komt er onder meer door de vergrijzing. Veel oudere mensen wonen in een groot huis, maar krijgen het door hun leeftijd moeilijker om alles zelf te poetsen. Ook veel tweeverdieners die kinderen krijgen, doen een beroep op de dienstencheques.”

“Op weg naar krapte”

Volgens VDAB speelt ook de opleving van de economie een rol. Als meer mensen een job hebben, hebben ze meer nood aan een huishoudhulp en ook meer geld om eraan te spenderen. “We zijn voor huishoudhulpen op weg naar een krapte op de arbeidsmarkt”, zegt Shaireen Aftab, woordvoerster van VDAB.

“In 2015 waren er voor elke vacature in Vlaanderen 8,9 werkzoekenden die de job van huishoudhulp via dienstencheques wilden doen. Dit jaar zijn dat er nog 5,5. Als dat er minder dan vier worden, is er een echte krapte.”

© Marc Peeters

“De meeste mensen die huishoudhulp willen zijn, doen die job al. Het is voor dienstenchequebedrijven niet evident om nieuwe werkkrachten te vinden.”

Dat dreigende tekort aan huishoudhulpen wordt ook in de hand gewerkt doordat veel huishoudhulpen na hun aanwerving moeten afhaken. “10% tot 20% van de mensen die ik met mijn bedrijf P*UUR aanwerf, is binnen zes maanden weer weg”, zegt Martine Taelman. “Ondanks onze strenge screening zijn er mensen die de eerste dag niet komen opdagen of zich de tweede werkdag al ziek melden. Andere huishoudhulpen missen het sociaal contact, bijvoorbeeld omdat er niemand thuis is als ze bij mensen poetsen.”

In de Kempen zijn de wachtlijsten voor wie een huishoudhulp wil binnenhalen, nog beperkt. Het grote dienstenchequebedrijf Partena kampt door de stijging van het aantal vacatures in sommige regio’s wel met wachtlijsten. “Hoelang mensen op een poetshulp moeten wachten, hangt af van regio tot regio”, zegt Sarah Masschelein, woordvoerster van Partena. “Maar we moeten overal veel meer moeite doen om sollicitanten aan te trekken dan vroeger. We organiseren onder meer jobcafés, waarbij sollicitanten koffie en taart krijgen. En werknemers van Partena die een huishoudhulp aanbrengen die minstens drie maanden bij ons blijft werken, krijgen als beloning een premie van 100 euro netto.”

“Door al die acties is het aantal sollicitanten bij ons niet verminderd. Maar de kwaliteit van de sollicitanten is wel gedaald. Soms zijn ze niet gemotiveerd genoeg, soms is het fysiek te zwaar of hebben ze geen vervoer om tot bij de klant te geraken.”

Mannen gezocht

Om het dreigende tekort aan huishoudhulpen voor te zijn, wil Partena meer mannen aantrekken. “De meeste huishoudhulpen zijn vrouwen. Maar mannen hebben soms meer fysieke kracht, en kunnen – zeker na een opleiding bij ons bedrijf – evengoed poetsen als een vrouw”, zegt Sarah Masschelein. “Daarom gaan we volgend jaar een grote promotiecampagne opzetten om mannelijke arbeidskrachten binnen te halen.”

Partena wil ook de goede kanten van het beroep meer in de verf zetten. Huishoudhulpen kunnen bijvoorbeeld zelf hun werkschema opstellen.

© Gregory Van Gansen

Kelly Van Den Bossche (30), huishoudhulp bij Partena, kiest er bijvoorbeeld voor om niet op woensdagnamiddag te werken. “Daardoor kan ik mijn 7-jarige zoon na school opvangen”, zegt ze. “Partena heeft me ook aangesteld als poetscoach. Ik begeleid vier uur per week beginnende poetshulpen bij mensen thuis. En mijn huis in Schoten is ook een Partena Strijkpunt. Klanten brengen me strijk en komen die weer ophalen. Zo kan ik enkele uren thuiswerken.”