© AFP

Harley-Davidson lanceert eerste elektrische motor, fans reageren opstandig: “Heiligschennis!”

In augustus 2019 komt de eerste elektrische aangedreven Harley Davidson op de markt. Met de LiveWire wil de Amerikaanse motorconstructeur een nieuw doelpubliek bereiken. Op het oude lijken ze immers niet te moeten rekenen.

Patrick Vincent

“Nooit van mijn leven koop ik een elektrische Harley”, steekt onze huiscartoonist Quirit meteen van wal. Het idee van de LiveWire maakt hem zelfs opstandig. “Mijn gevoel zegt onmiddellijk: ‘Heiligschennis!’ Het geluid alleen al, dat ‘pruttelende gebroebel’ van de verbrandingsmotor van een Harley is niet te evenaren. Ik word daar helemaal ontspannen van. Ik moet zo’n motor zelfs niet zien. Ik hoor het meteen als er een aankomt. Het verschil met het geluid van zo’n nepjappanner, een riceburner noemen wij die, is enorm.”

© RR

Quirit (65) berijdt een tweedehands Harley van het bouwjaar 1999. “Nog eentje die je zelf kunt repareren zonder dat je de motor op een computer moet aansluiten”, lacht hij. “Tien jaar geleden viel mijn koppelingspedaal eraf tijdens een tocht door Frankrijk. Ik kon nog maar in één versnelling rijden. Toen heeft iemand dat gerepareerd met een stuk ijzerdraad. Dat stukje zit er nog altijd op en mijn pedaal doet het nog steeds.”

Zonder typische klanken

Twee jaar geleden maakte Quirits compagnon op de baan, Berre De Cuyper, al een testrit met een elektrische Harley-Davidson, een van de conceptmodellen van de LiveWire die het bedrijf de voorbije jaren ontwikkelde. “Al is een testrit misschien veel gezegd”, zegt de 66-jarige stichter en ex-voorzitter van de Antwerp Diamond Port Chapter van de Harley-rijders. “Het was een toertje in het industriepark naast de E17 waar American Lifestyle ligt, de Harley-dealer in Zwijndrecht. Puur technisch was dat wel een toffe ervaring. Je draait aan de throttle en dat beestje blijft maar gaan. Je moet niet meer koppelen. Maar oudere Harley-rijders als ik gaan ze er toch niet mee kunnen bekoren. Net zoals ze dat al niet meer deden met de nieuwe modellen die ze de laatste tijd lanceren. Die doen mij meer en meer denken aan zo’n typische Honka-suki.” Hij lacht. Harley-rijders houden niet van Japanse motoren.

(Lees verder onder de foto.)

© RR

“Het grote verschil kan ik alleen maar zo uitleggen: bij een klassieke Harley zit je niet óp, maar ín de motor. Zelf heb ik twee oldtimers. Ik rijd geen 22.000 kilometer per jaar meer, zoals voor 2010, toen ik bijna een hartaderbreuk kreeg. Maar ik leg toch nog altijd tussen 7.000 en 9.000 kilometer af, meestal met mijn vrouw. En als onze kinderen meegaan, zitten die in een sidecar.”

Toen Berre de proefrit maakte, was de motor nog geluidloos. Dat vond hij heel bevreemdend. “Zonder die typische klanken, is het toch niet hetzelfde.”

Straaljager

Ondertussen hebben de ontwerpers er wel een speciaal geluid opgeplakt, ook al draait hun reclamecampagne rond de slogan: ‘Het hardste geluid is je hartslag die omhoog schiet.’

“Het nieuwe geluid kan je vergelijken met dat van een straaljager”, zegt Niels Kleinlooh van Harley-Davidson Benelux. “Het is natuurlijk totaal anders dan het kenmerkende geluid van onze verbrandingsmotoren, maar even uniek. Hij gaat wat hoger in de tonen.”

Nieuw publiek bereiken

Bij de motorbouwer zijn ze zich bewust van de opwerpingen van de traditionele Harley-puristen. “Maar het is de strategie van het bedrijf om ons portfolio uit te breiden”, zegt Kleinlooh. “Onze klassieke modellen blijven bestaan, maar daarnaast maken we nu ook motoren in segmenten die we vroeger niet bedienden. Naast de elektrische motoren, produceren we ook naked bikes en ‘all road’-motoren. Zo bereiken we nu ook mensen die vroeger nooit aan de aankoop van een Harley-Davidson zouden gedacht hebben.”

De LiveWire wordt gebouwd in het Amerikaanse stadje York in de staat Pennsylvania en maakte onlangs zijn Europese debuut in Milaan. In januari pas zal Harley-Davidson, dat de ambitie heeft om wereldleider te worden in de markt van de elektrische motoren, bekendmaken hoeveel de LiveWire moet kosten en – misschien nog meer dé hamvraag – welk bereik hij zal hebben.

“Momenteel schatten we dat de motor zelf in augustus 2019 te koop zal zijn in de Benelux”, zegt Kleinlooh.

© Quirit