Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
-
PREMIUM
Zoveel kostte het trouwfeest van Sofie (27) en Sven (28): “We weten dat we niet de goedkoopste smaak hebben”
Eerder dit jaar gaven Sven (28) en Sofie (27) elkaar het jawoord. Om die gebeurtenis onvergetelijk te maken, keek het Oostendse horecakoppel niet op een euro meer of minder. “We zijn bijna één jaar dagelijks met ons feest bezig geweest”, vertellen ze. De geliefden hadden twee drijfveren om veel zelf te doen. Maar hoe pakten ze de organisatie juist aan? En waar gaven ze zoal geld aan uit? Ze vertellen het in onze nieuwe reeks ‘Trouwbudget’. -
Independer
De 5G-deadline nadert: waar kan je vandaag (nog niet) supersnel mobiel surfen?
Mobiel surfen met een snelheid van 1 Gbps: de belofte van 5G hangt al langer in de lucht. Maar waar kan je vandaag daadwerkelijk mobiel op 5G surfen, mét een goed signaal? Independer.be duikt heel concreet in de nieuwste cijfers van het BIPT, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, dat de uitrol ervan in ons land op de voet volgt. -
-
PREMIUM41
Uw financiële situatie vergelijken met die van uw buur? Het kan voortaan via deze online tool
-
14
PROMOJAGERS SUPERTIP. Veel producten ‘tweede gratis’ bij Albert Heijn: “Rekken waren snel leeg”
Winkelketen Albert Heijn organiseert opnieuw een hamster-actie. Voor heel wat producten geldt dat als je er één aankoopt, je een tweede gratis krijgt. Promojagers België maakt er zijn wekelijkse supertip van voor de lezers van HLN. -
Groot deel van betalingen naar Argenta-klanten twee dagen lang niet uitgevoerd
Door een technische panne bij de start van het Hemelvaartweekend zijn twee dagen lang een groot deel van de overschrijvingen van andere banken naar Argenta-rekeningen niet uitgevoerd. Dat schrijft ‘De Tijd’ en het wordt bevestigd door Argenta. De bank heeft de getroffen klanten een e-mail gestuurd om hun rekening te controleren. -
5
Belgen getroffen door faillissement cryptobeurs FTX krijgen hun duizenden euro’s terug, mét rendement: “Een fantastische belegging!”
-
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
-
PREMIUMGETEST
“Pak Twix voor 1 cent, maar er zijn addertjes”: zo goedkoop is de online supermarkt voor (bijna) vervallen producten ‘Fodello’ écht
Een pak Twix of volkoren pasta voor één eurocent? Of acht flesjes Fever Tree voor 5 euro? Spotgoedkoop lijken de producten op Foodello, een online ‘supermarkt’ die zaken verkoopt die binnenkort vervallen. Maar hoeveel bespaar je daarmee? En is het de moeite om er elke week te bestellen? Wij testten het uit. “Het valt op dat de ‘lokkertjes’ je over de streep moeten trekken.” -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
8
Agentschap van de Schuld geeft begin juni nieuwe staatsbons uit