Facebook verstrengt gebruik van livestreams na terreuraanslagen Christchurch
Twee maanden nadat een livestream van de aanslagen op twee moskeeën in het Nieuw-Zeelandse Christchurch te zien was op Facebook, kondigt het onlinenetwerk nieuwe restricties voor Facebook Live aan. Gebruikers die zich niet aan de regels houden, zullen voor "een lange tijd" geen livevideo's meer kunnen posten. Dat meldt Facebook vandaag.
De aankondiging van het netwerk komt er aan het begin van een ‘Christchuch-top’ in Parijs, waar een aantal politici zal bespreken hoe ze terreur online kunnen stoppen.
Gebruikers kunnen bestraft worden, als ze bijvoorbeeld een link naar een bericht van een terreurgroep doorsturen. Dan zou de gebruiker dertig dagen van het liveplatform geblokkeerd kunnen worden. Als verdere actie nodig is, zullen ze onder andere ook geen berichten meer op Facebook kunnen plaatsen.
Onderzoeksproject
Daarnaast wil Facebook samen met wetenschappers een onderzoeksproject starten om de beeldherkenning bij video-opnames te verbeteren. Sommige algoritmen van Facebook slaagden er niet in om kopieën van de Christchurch-video te vinden, die wat gewijzigd waren.
Het blijft onduidelijk hoelang de video van de aanslagen in Christchurch beschikbaar was, totdat Facebook ingreep en hem verwijderde. Volgens het sociale netwerk zou dat sneller gebeurd zijn, als iemand tijdens de livestream een melding had gemaakt. In totaal is de originele video zo'n 4.000 keer bekeken - inclusief de 200 kijkers van de livestream - voordat hij verwijderd is van Facebook.
Verschillende gebruikers hadden ondertussen al kopieën naar andere diensten geüpload. In de eerste 24 uur verwijderde Facebook meer dan 1,5 miljoen video's van de aanval, voordat ze werden geüpload. Ongeveer 300.000 kopieën werden verwijderd, nadat ze gepost waren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Celebrities
Miljoenen volgers, maar een slecht voorbeeld: deze populaire YouTubers zijn eigenlijk criminelen
Ze hebben dan wel een paar miljoen volgers op YouTube, maar eigenlijk zijn ze absoluut niet het beste voorbeeld voor de jongeren die zo graag naar hen kijken. Om een internetster te worden heb je geen kwalificaties nodig, en er is niemand die een achtergrondcheck doet. Zo komt het dat er af en toe een paar lijken uit de kast vallen, zoals bij deze razend populaire criminelen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Boetes en gevangenisstraffen voor socialemediabedrijven die gewelddadige content niet snel genoeg offline halen in Australië
-
Politie Christchurch arresteert mogelijke bom-terrorist
De politie heeft in de Nieuw-Zeelandse stad Christchurch een 33-jarige man gearresteerd die ervan verdacht wordt een bomaanslag te willen plegen. Bij de man thuis en in zijn auto zijn explosieven en wapens gevonden. -
Google bekeek dit jaar al miljoen video’s met mogelijk terroristische inhoud
Google controleerde dit jaar al meer dan een miljoen YouTube-video’s op een mogelijk terroristische inhoud. Dat vertelt het techbedrijf aan een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, schrijft persbureau Reuters. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
Slachtoffer (4) ontwaakt maand na aanslagen Christchurch uit coma, maar kan niet zien of horen
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
EuroParcs heeft een datalek gevonden in de beveiligde digitale omgeving van het vakantieparkconcern. Het Nederlandse bedrijf, dat ook in België actief is, onderzoekt de omvang. Het is nog niet bekend welke gegevens gelekt zijn. -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
Partijen besteden kwart miljoen aan Facebook
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerKristof Hernou