Direct naar artikelinhoud
Openbaar Vervoer

De Lijn maakt reisinformatie fors betrouwbaarder in afwachting van definitieve oplossing

De Lijn maakt reisinformatie fors betrouwbaarder in afwachting van definitieve oplossing
Beeld Laenen

Reizigers van vervoersmaatschappij De Lijn kunnen voortaan veel nauwkeurig zien wanneer hun bus of tram komt. De Lijn heeft een nieuw eigen systeem uitgewerkt, omdat de aannemer voor het ReTiBo-project te lang op zich liet wachten.

Het is al langer een doorn in het oog van heel wat reizigers. Bussen die veel langer op zich laten wachten dan wordt aangegeven, of die plots van het scherm verdwijnen. Een onderaannemer werkt al geruime tijd aan nauwkeurigere ritinformatie, maar het duurde te lang. De Lijn stak daarom zelf de handen uit de mouwen.

"Tot nog toe werd de locatie van een tram of bus doorgegeven om de halve minuut tot wel vier minuten. Dat gebeurde ook via een analoge radioverbinding, waardoor het dispatchsysteem hinder ondervond", zei De Lijn-topman Roger Kesteloot bij de voorstelling. "Nu zullen de 3.000 bussen en trams in heel Vlaanderen elke 15 seconden hun positie doorsturen via een apart 3G/4G-netwerk. Dat maakt de reisinformatie veel betrouwbaarder."

Ook informatieborden en -schermen aangepast

De nauwkeurigere reisinformatie is beschikbaar via de (vernieuwde) app van De Lijn, de website, honderden informatieborden langs grote haltes en schermen in de Antwerpse premetro. Ook het uitzicht van de informatie werd aangepast. Een zestigtal grotere schermen wordt later ingepast.

"Eindelijk kunnen we zorgen voor accurate informatie", reageert een tevreden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Elke reiziger begrijpt dat een bus of tram al eens wat vertraging kan hebben, zeker in een stedelijke context. Maar niet weten wanneer die komt, kan erg frustrerend zijn."

Ook zijn partijgenoot, Antwerps schepen Koen Kennis, reageert opgelucht. "Al jaren vragen we vanuit de stad de realtime-informatie. Nu heb je inderdaad zenuwachtigheid: ga ik al naar een andere halte, wacht ik nog, of pak ik toch een Velo. De betere informatie geeft meer zekerheid. We gaan de informatie proberen in te voeren in onze Slim-naar-Antwerpen-routeplanner."

3,5 miljoen euro boetes

Kapsch, de aannemer voor het ReTiBo-project - dat ook het ticketingsysteem omvat - hangt intussen voor zo'n 3,5 miljoen euro aan boetes boven het hoofd voor allerhande vertragingen. Tegen het einde van dit jaar zouden zij hun definitieve ritinformatiesysteem af moeten hebben.

Een van de problemen voor de ritinformatie was dat het gps-signaal van trams in de Antwerpse ondergrond wegviel. Daar wordt een mouw aan gepast door betere software om de locatie van de tram te voorspellen, zoals ook gps-systemen dat doen voor auto's in tunnels.

Met deze technische verbetering gaat De Lijn in Antwerpen ook de 'Infotram'-borden weghalen. Dat zijn de oude halteborden waar rode led-lichtjes de locatie op aangeven. Die werken nog met tramdetectielussen op de grond, maar door de aanpak met gps en elektronische infoborden - met daarop voortaan gele bollen te zien- zijn ze niet meer nodig.

De Lijn heeft recent ook nog een nieuwe aankoopprocedure opgestart om naar schatting honderden extra infoschermen te voorzien langs belangrijke bus- en tramhaltes. Een eerste schijf, goed voor 750.000 euro komt er normaal in 2019. Later kan nog een miljoen extra worden geïnvesteerd. Deze schermen werken met batterijen en/of zonne-energie. Daardoor moeten ze niet meer worden aangesloten op het stroomnet. Problemen met de huidige borden wil De Lijn ook nog aanpakken.

3,5 miljoen euro boetes
Beeld laenen