Waarom Burberry miljoenen aan handtassen, kleren en parfum verbrandt
Het prestigieuze Britse modelabel Burberry heeft vorig jaar voor 28,6 miljoen pond (zo'n 32 miljoen euro) aan niet verkochte kleding, accessoires en parfum vernietigd. Dat is nodig, klinkt het, om het merk te beschermen. Maar aan de overproductie wordt intussen niets gedaan.
Het gaat niet om een eenmalige actie. De voorbije vijf jaar moest het merk in totaal voor meer dan 90 miljoen pond aan producten vernietigen. Vorig jaar was het overschot wel uitzonderlijk groot door een nieuwe deal met de Amerikaanse firma Coty. Omdat die nieuwe voorraden zou produceren, moest Burberry voor 10 miljoen pond aan oude producten kwijt, voornamelijk parfum.
De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken
De reden waarom Burberry, maar ook andere modemerken, niet verkochte producten vernietigt, is om te voorkomen dat ze gestolen worden of dat ze verkocht worden aan lage prijzen. Burberry heeft immers een imago te beschermen, dat jaren geleden al eens schade opliep door de vele namaakproducten. De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken. Niet-verkochte producten vernietigen, maakt deel uit van dat proces.
Burberry is niet het enige bedrijf dat moet afrekenen met een overschot aan luxeproducten. Richemont, dat de merken Cartier en Montblanc bezit, moest de voorbije twee jaar voor 480 miljoen euro aan horloges terugkopen. Volgens analisten worden sommige delen daarvan gerecycleerd– maar de rest wordt weggegooid.
Milieuvriendelijk proces
Burberry verdedigt die gang van zaken. "We hebben nauwgezette processen om overschotten te voorkomen", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "Als we toch producten moeten kwijtraken, doen we dat op een verantwoordelijke manier en we blijven zoeken naar manieren om ons afval te beperken."
Vorig jaar werden de overtollige producten verbrand, en dat gebeurde volgens het bedrijf op een milieuvriendelijke manier. De energie die bij het verbranden gegenereerd werd, werd immers opgevangen.
Geen respect voor eigen producten
'Dit is een vuil geheim van de mode-industrie. Burberry is maar het topje van de ijsberg'
Maar de verspilling van luxeproducten is vanzelfsprekend een doorn in het oog van milieuactivisten. "Ondanks hun hoge prijzen toont Burberry geen respect voor zijn eigen producten en het harde werk en de natuurlijke bronnen die gebruikt worden om ze te maken", zegt Lu Yen Roloff van Greenpeace. "De groeiende overschotten wijzen op overproductie. Maar in de plaats van hun productie af te bouwen, verbranden ze kleding en andere producten die perfect in orde zijn. Dit is een vuil geheim van de mode-industrie. Burberry is maar het topje van de ijsberg."
Volgens Tim Jackson, hoofd van de British School of Fashion aan de Glasgow Caledonian University in Londen, zal dat niet snel veranderen. Luxemerken hebben af te rekenen met een paradox, zegt hij aan de BBC. Om hun aandeelhouders tevreden te stellen, moeten ze blijven uitbreiden, ook al betekent dat dat ze overbodige voorraden moeten produceren. "Dit probleem gaan ze nooit kunnen oplossen", klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
-
PREMIUM16
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
PREMIUM143
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
7
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
-
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
PREMIUM465
Zo klein is verschil tussen werken en niet-werken: alleenstaande ouder die leefloon inruilt voor job houdt amper 28,5 euro per maand extra over
Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over. De partij stelt drie ingrepen voor om op korte termijn het verschil tussen werken en niet-werken te vergroten. -
H&M, Burberry en Nike slaan de handen in elkaar om de modewereld duurzamer te maken
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerwalter boelen
Anoniem
Ka Ka
jorg de clerck
Edmond Dillien