© JVDP

STANDPUNT. Maatregelen om verkeersveiligheid te versterken komen alleen van N-VA?

Burgemeester Bart De Wever, schepen van Mobiliteit Koen Kennis en jeugdschepen Nabilla Ait Daoud stellen vandaag het actieplan ‘Vrij en Slim, veilig naar en door Antwerpen’ voor. Het gaat om tien maatregelen die de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad versnellen en versterken.

Sacha Van Wiele

De recente dodelijke fietsslachtoffers in het Antwerpse verkeer zorgden voor een stevig debat over verkeersveiligheid. Ongeveer 2.000 fietsers reden tijdens de Critical Mass Bike Ride door Antwerpen om hun stem te laten horen. Vanuit meerderheid en oppositie kwam de roep om over de partijgrenzen heen een aantal ingrepen voor het licht te houden en dit samen met deskundigen. In sommige districten komen op aangeven van vooral CD&V themacommissies waarbij de gevaarlijke verkeerspunten één voor één worden bekeken.

Er werden de afgelopen weken al heel wat voorstellen gedaan. Zo werd gepleit om vrachtwagens te weren in de stad rond de tijdstippen dat scholen starten of sluiten. Een ander voorstel was het conflictvrij maken van kruispunten.

Het stadsbestuur moest dus wel met iets komen. Opmerkelijk is echter dat het plan nu alleen vanuit de N-VA-collegeleden komt. De Wever en Kennis zijn logisch, gezien hun bevoegdheden. Ait Daoud heeft blijkbaar maatregelen klaar vanuit haar bevoegdheid Jeugd.

Alleen is de liberale onderwijsschepen Claude Marinower er niet bij. Het ligt niet aan hem, want hij is zelfs niet gevraagd. Scholen spelen anders een belangrijke rol in verkeerseducatie. Onderwijs nam deze opdracht zelfs over van de Antwerpse politie, een budget van 300.000 euro.

Is Marinower vergeten of gunt N-VA de coalitiepartner geen plekje onder de zon?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER