14 december 2018 om 20:25
Commentaar
Sjirk Kuijper
Luister naar

Commentaar: Onderwijs moet lesdoelen stellen, geen levensdoelen

‘Een school is bedoeld om vreedzaam te leren samenleven en te oefenen in het omgaan met verschillen. Het is een samenleving in het klein.’ Erik Renkema promoveerde deze week op een onderzoek naar de samenwerkingsschool. Dat is een fusie van openbaar en christelijk basisonderwijs, die steeds vaker voorkomt in krimpregio’s met te weinig kinderen om scholen van twee richtingen in stand te houden. Het gevolg is dat ‘openbaren’ en ‘fijnen’ na schooltijd niet met elkaar op de vuist gaan. Dat is vredig; niet voor niks wordt er ook wel gesproken over ‘samenlevingsscholen’. Maar als die dorpse achtstegroepers eenmaal afzwaaien naar het voortgezet onderwijs in de stad, stuiten ze alsnog op de segregatie waarover de Onderwijsraad nu de noodklok luidt. En die botsing tussen plattelandse ‘boeren’ en stadse ‘kakkers’ is slechts één van de vele kloven. Zeker zo ingrijpend is dat scholieren al in de brugklas worden voorgesorteerd voor uiteenlopende vervolgtrajecten, van vmbo tot gymnasium.

Die segregatie waar de Onderwijsraad voor waarschuwt, heeft nauwelijks tot niks te maken met de scheiding tussen christelijk (bijzonder) en openbaar onderwijs. Het gaat erom dat ook binnen een ogenschijnlijk brede scholengemeenschap, ongeacht haar identiteit, al vanaf dag één geselecteerd en daardoor gesegmenteerd wordt. En dat begint nog veel jonger: in de voorschoolse educatie (zoals de peuterspeelzaal) komen kinderen van verschillende sociale herkomst elkaar al weinig tegen. Daarna wordt hun schoolloopbaan al veel te vroeg voorbestemd, en zo krijgen ze ongelijke kansen. Mogelijkheden om te ‘stapelen’ (zoals de vroegere mavo-leerling die uiteindelijk de universiteit bereikte) zijn minder geworden. En ook voor de intelligente maar praktisch aangelegde leerling is het huidige stelsel een frustrerend systeem. Sommige jongeren kunnen beter vroeg een vak kiezen en aan het werk gaan, en dan daarnaast rustig doorleren.

Dat het huidige stelsel niet uit ieder kind het beste haalt, is een terechte zorg van de Onderwijsraad. Maar dat het onderwijs ook een geïntegreerde samenleving zou moeten creëren, is een te hoog gegrepen doel. Daarvoor zullen jongeren én ouders toch echt ­eigen initiatief moeten nemen, juist buiten de lesuren om. Een kerkgemeenschap bijvoorbeeld, kán een plek zijn waar mensen uit verschillende wijken, sociale kringen en onderwijsniveaus elkaar ontmoeten. Hetzelfde geldt voor een sportvereniging – zolang dat niet door te hoge contributie een elitaire ballenclub wordt. Ook binnen één dorp, school, bedrijf, kerk of club kunnen gelijkgestemden hun eigen bubbel vormen. Dat doorbreken, is geen lesdoel maar een levensdoel.

In het commentaar verwoorden redacteuren
de mening van het Nederlands Dagblad
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
ND

Beste demonstrerende UvA-student, waarom horen we je niet over de Israëlische gijzelaars?

Zullen we over een jaar of tien moeten toegeven dat die demonstrerende studenten toch ergens een punt hadden? Misschien, misschien niet. Het maakt hun antisemitisme niet minder verwerpelijk. De wereld is niet zwart-wit.

Afbeelding

Buitenlandse werknemers verdienen een beter bestaan; dat vraagt om een keurmerk voor eerlijke bazen

Aan de formatietafel is asielmigratie het hoofdthema, maar in het land zorgt arbeidsmigratie voor misere: uitbuiting, onderbetaling, beroerde huisvesting. Door bazen uit de achterbannen van partijen als BBB en VVD.

nd

De suggestie dat het met Europa allemaal wel wat minder kan, is een miskenning van wat Europa is

Ook veel hoogopgeleide christelijke jongeren wéten niet eens dat er Europese verkiezingen aanstaande zijn. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, ís Europa helemaal niet ver weg - laat staan Brussel.

Commentaar

Iedereen wil een goed ov, toch? Zet het dan eindelijk eens hoger op de agenda!

Het ov hapert aan alle kanten. Terwijl iedereen vindt dat de trein een goed alternatief voor de auto moet zijn. Hoogste tijd dat er daarom gebeurt om het ov naar een hoger plan te krijgen.

Commentaar

Het gedenken van 4 en 5 mei vraagt om rituelen. Zoals het Wilhelmus zingen, tot de laatste verzen

Nederland kent nauwelijks rituelen voor de dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Op 4 mei twee minuten stilte: die creëren we samen en je vult ze persoonlijk in. Maar ook voor 5 mei zijn krachtige symbolen beschikbaar.

commentaar

De oorlog tegen vrouwen in Iran is 'intenser dan ooit'. Maar het verlangen naar vrijheid is diepgeworteld

Iraanse vrouwen zonder hoofddoek worden met traangas bespoten, aan de haren meegesleept en in de gevreesde witte busjes afgevoerd. En toch is hoop wel degelijk te vinden in het straatbeeld van Iran.

nd

Pas op dat het openen van het oorlogsarchief over 'foute' Nederlanders niet alsnog leidt tot bijltjesdag

Het immense archief over collaborerende Nederlanders gaat volgend jaar open, gedigitaliseerd en voor iedereen doorzoekbaar. Maar is dat wel zo'n goed idee?

ND

Het oorlogsrecht geldt ook voor Israël, wat het in een lastige positie dreigt te brengen

Het oorlogsrecht geldt ook voor Israël en premier Netanyahu weet dat. Vooral het belemmeren van humanitaire hulp en de hongersituatie daardoor in Gaza kan Israël zwaar opbreken. Er is nog een keuze: meer hulp toelaten.

d

Wie zijn telefoon weleens kwijt is, weet hoe geketend hij eraan is. Hoe krijg je die boeien af?

Nu de smartphone zo lang bestaat dat die een generatie jongeren heeft vergezeld tijdens hun hele jeugd, wordt het steeds duidelijker: die vervormt je brein. Is een verbod op sociale media tot 16 jaar een goed idee?