© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Vlaams Parlement zet licht op groen voor proefproject met herkeuringen bij herstellers

Het Vlaams Parlement heeft in de nacht van woensdag op donderdag het licht op groen gezet voor het decreet van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) dat voorziet in een proefproject waarbij bepaalde herkeuringen van wagens kunnen gebeuren bij erkende herstellers in plaats van in het autokeuringscentrum.

Bron: BELGA

Het gaat om een proefproject van vijf jaar dat nog eens met vijf jaar kan worden verlengd bij een positieve evaluatie. 

In eerste instantie zullen herkeuringen in aanmerking komen waarvoor geen meettoestellen nodig zijn, zodat de herstellers niet moeten investeren. Het gaat dan voornamelijk over gebreken aan banden, spiegels, lichten en ruiten. Daarna kunnen ook herkeuringen met meettoestellen in aanmerking komen, zoals de afstelling van de dimlichtkoplampen. 

LEES OOK. 22.863 bestuurders kregen rode kaart bij autokeuring, waarop moet je letten? “Vaak draait het rond dezelfde twee zaken”

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters rekent erop dat op kruissnelheid ongeveer 300.000 herkeuringen (van de in totaal 700.000 herkeuringen)  kunnen verschuiven van de keuringsinstellingen naar erkende herstellers.

Volgend jaar

Terwijl critici, zoals onder meer oppositiepartij Vooruit, bedenkingen hebben bij de mogelijke problemen op het vlak van onpartijdigheid en onafhankelijkheid, maakt de minister zich sterk dat de hele sector, sectorfederatie GOCA incluis, zich akkoord verklaart met de plannen.

“Met het ontwerpdecreet willen we enerzijds de druk op de erkende keuringsinstellingen laten afnemen en anderzijds de klant tijdswinst laten boeken”, legt de minister uit. “Dankzij dit proefproject moet men immers niet opnieuw naar de keuring nadat bepaalde gebreken werden vastgesteld. Zowel herstelling als herkeuring kan bij een erkende hersteller gebeuren.” 

Bedoeling is dat de maatregel tegen begin 2025 in werking kan treden.

ALLE STANDPUNTEN OVER MOBILITEIT
  • De Lijn en de NMBS moeten gewoon goed marcheren in plaats van de chaos van vandaag. Daarvoor is nodig: een herstelplan om wie met de bus of de trein rijdt eindelijk weer een goede dienstverlening te garanderen, een uitbreidingsplan voor meer aanbod, en een betaalbaar openbaar vervoer dat gratis is bij De Lijn 
  • We kiezen voor één ticket voor trein, tram, bus, metro of veerboot en een veel betere afstemming van de verschillende vervoersmaatschappijen op elkaar 
  • We zijn tegen het verhogen van accijnzen op brandstof en tegen maatregelen die het leven van automobilisten zuur maken, zoals kilometerheffingen of lage-emissiezones 
  • Jongeren moeten veilig en autonoom kunnen fietsen naar school of naar hun hobby’s of sportactiviteiten. Daarvoor hanteren we de kindnorm: veilige, conflictvrije routes van en naar schoolomgevingen en cultuur, jeugd- en sportvoorzieningen 
  •  We ontwikkelen een Europees en openbaar netwerk van internationale dag- en nachttreinen, waardoor grote steden en toeristische gebieden bereikbaar worden 
  • Nul verkeersdoden 
  • Maximumsnelheid van 30 km/u in woonwijken 
  • Quasi gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen (voor 1 euro per maand) 
  • Sociale leasing zodat iedereen elektrisch kan rijden vanaf 100 euro per maand 
  • Overal in Brussel en Vlaanderen veilige fietspaden tegen 2030 
  • Een herziening van het systeem van maximumsnelheden. Indien mogelijk en aangewezen, is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 km/u en op de autosnelweg 130 km/u tussen 23 en 6 uur 
  • De vervanging van ingewikkelde kruispunten door conflictvrije rotondes, tunnels en viaducten 
  • Op termijn een gedeeltelijke privatisering van het treinaanbod (niet de infrastructuur) naar Nederlands model, naast een Vlaams Spoorbedrijf 
  • Een verlaging van de treinticketprijzen (die recent verhoogd werden), in het bijzonder voor doelgroepen zoals jongeren, senioren of personen met een beperking 
  • Een maximale scheiding van de zachte weggebruikers van het gemotoriseerd verkeer, door onder andere nieuwe, zo breed mogelijk, zichtbaar afgebakende en – waar mogelijk – vrijliggende fiets- en voetpaden 
  • Private spelers op openbaarvervoermarkt  
  • Gratis openbaar vervoer tot 16 jaar 
  • IC-treinen op belangrijkste sporen elke 10 minuten 
  • Variabele snelheidslimieten 
  • Over hele land slimme kilometerheffing die in de plaats komt van alle bestaande vlakke verkeerstaksen en dus geen belastingverhoging is 
  • Versterking van openbaar vervoer: budget van De Lijn verhogen met 100 miljoen, daarnaast 90 miljoen extra voor vervoer op maat  
  • Een eengemaakt ticket invoeren voor al het openbaar vervoer, tegen een laag tarief  
  • We doven de LEZ (lage emissiezone) uit waar mogelijk en zorgen voor een mobiliteitsmix waarvan de auto integraal deel uitmaakt 
  • 500 miljoen extra voor veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur voor voetgangers en fietsers  
  • We voeren een rijbewijs met punten in om zware verkeersovertreders en recidive aan te pakken 
  • Er moet een spitsheffing komen, betaald door de werkgever 
  • Openbaar vervoer moet voor iedereen onder de 25 jaar gratis, en er moet een goedkoop ticket komen dat je op trein, tram én bus kunt gebruiken. Net zoals een nachtaanbod voor trein, tram en bus 
  • De investeringen in fietsinfrastructuur worden verdubbeld 
  • Nultolerantie voor alcohol in het verkeer 
  • In de bebouwde kom wordt de snelheidslimiet 30 km/u, behalve waar het veilig sneller kan Speedpedelecs moeten op de baan rijden 
  • Controle op gsm-gebruik kan met onbemande camera’s 

We zorgen voor een stipter, betrouwbaarder en performanter openbaar vervoer. Daarvoor moet naast het stads- en streekvervoer ook het vervoer over de sporen vraaggestuurd worden  

We voeren het rijbewijs met punten in. Hieraan koppelen we een herziening van het boetesysteem, waar na een eerste lichte overtreding slechts een waarschuwing volgt. Gradueel worden boetes hoger 

Steeds meer Vlamingen kruipen op de fiets, en de diversiteit van de fietsen neemt toe. We maken daarom werk van meer ruimte voor onze fietsers, zodat ze zich veilig kunnen verplaatsen. Hierbij hanteren we een netwerkaanpak 

We stimuleren Europese samenwerking op het vlak van treinverkeer om meer en betere Europese treinverbindingen te bekomen. De reiziger kan met het gebruik van één ticket het gehele traject afleggen aan een aantrekkelijk tarief 

We versnellen de uitrol van laadpalen op strategische locaties, en bekijken daarbij de optie van dynamisch en draadloos laden. Ook mensen in rijhuizen moeten voldoende betaalbare opties hebben om hun auto op te laden 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER