Direct naar artikelinhoud
AchtergrondRetail

Gedaan met drie broeken bestellen en er twee terugsturen? ‘Dit soort apps zijn de toekomst van online shoppen’

David Francotte van Treedy's in de bodyscanner die hij ontwikkelde om exacte kledingmaten achterhalen.Beeld Tessa Kraan

Je draait een rondje voor de camera van je smartphone, heft je armen een beetje op zodat je taille zichtbaar is en een minuut later weet je precies welke broekmaat je hebt bij Levi’s, en of je een medium dan wel large T-shirt koopt bij H&M, zo belooft de nieuwe app Fitsbest. Is dit de toekomst van het online shoppen? ‘Kledingmerken hebben geen benul van de lichaamsbouw van hun klanten.’

Doet u het ook wel eens als u online shopt: hetzelfde kledingstuk in twee of zelfs drie verschillende maten bestellen zodat er zeker eentje past en u de rest kunt terugsturen? U bent wellicht niet de enige: verschillende studies schatten dat 40 tot 90 procent van alle retours wordt teruggestuurd omdat de bestelde kledij de verkeerde maat heeft of niet goed past. Om dat probleem te verhelpen, heeft de Brusselse start-up Treedy’s een lichaamsscan ontwikkeld die voor verschillende kledingmerken de precieze maten aangeeft: die scanner, een metalen constructie zo groot als een ruim pashok, wordt een dezer in de Decathlon-winkels van Evere en Waver geïnstalleerd. Ze werkten daarvoor samen met ETRO, een onderzoeksgroep van de VUB gespecialiseerd in elektronica en informatica.

Het concept is simpel, zo blijkt tijdens een proefsessie in de kantoren van Treedy’s: we stappen met onze kleren nog aan de scanner in, zetten onze voeten op de gele bolletjes op de grond en heffen onze armen een beetje op. Er wordt een 3D-scan van ons lichaam gemaakt, enkele minuten later weten we via de app dat onze heupomtrek precies 98,6 centimeter bedraagt en onze binnennaad – de binnenkant van onze benen dus – 78 centimeter lang is. Dat komt overeen met broekmaat 42 bij Bershka, een 40 bij het merk celio* en een ‘L44’ bij COS: zelf zouden we die maten als te groot inschatten, maar het heeft er misschien mee te maken dat we in ons profiel onze voorkeur voor een casual stijl met een eerder losse fit meegaven?

Gedaan met drie broeken bestellen en er twee terugsturen? ‘Dit soort apps zijn de toekomst van online shoppen’
Beeld Tessa Kraan

“De mode-industrie heeft geen benul van de reële morfologie van haar klanten”, zegt David Francotte, de CEO van Treedy’s. Zo wordt volgens hem 70 procent van alle kleding gemaakt voor vrouwen met een zandloperfiguur, terwijl amper 27 procent zo’n lichaamsvorm heeft. Een medium in Spanje is dan weer kleiner dan een medium in Nederland, waar de mensen doorgaans groter zijn. “Dat gebrek aan informatie zorgt bij de merken voor een enorme overproductie. Maar ook de klanten lopen verloren, omdat er zoveel maatverschil is tussen de merken, en soms zelfs binnen één merk. Het doel is om daar wat duidelijkheid in te scheppen.”

110 kledingmerken

Wie daarvoor niet naar de winkel wil, kan zichzelf thuis scannen door met de app een aantal foto’s te nemen, zegt Francotte. “Dat is veel nauwkeuriger dan zelf aan de slag gaan met een lintmeter. Hoeveel mensen hebben immers niet de neiging om hun buik in te trekken als ze hun buikomtrek moeten meten?”

Fitsbest is niet de eerste om in te zien dat de algehele verwarring over kledingmaten een probleem is. Vorige zomer lanceerde Zalando al een tool die via foto’s het lichaam meet en klanten zo naar de juiste maten leidt. Fitsbest onderscheidt zich naar eigen zeggen door niet enkel maatadvies maar ook kledingstukken aan te bieden die het figuur van de gebruiker flatteren. De makers mikken op 110 aangesloten kledingmerken tegen einde 2025. Die zullen geen inzicht krijgen in de persoonlijke accounts van de gebruiker, belooft Francotte, maar de merken zullen wel informatie krijgen over de lichaamsbouw van de gemiddelde klant.

Volgens retailexpert Jorg Snoeck van Retail Detail zijn dergelijke apps en tools de toekomst van het online kleding shoppen: “Het laat merken toe om via dit soort toepassingen allerhande data te verzamelen over klanten, waarna ze via AI allerhande modellen uitrollen waarmee ze die klanten hyperpersoonlijk kunnen bedienen.”

'Merken kunnen via AI allerhande modellen uitrollen waarmee ze klanten hyperpersoonlijk kunnen bedienen'
Jorg SnoeckRetail Detail

Concreet: op basis van je zoekopdrachten, eerdere aankopen en je vrienden met wie je online geconnecteerd bent, zullen zulke apps snel weten van welke stijl je houdt, om je vervolgens die ene broek of die leuke trui in de juiste maat aan te bevelen. Snoeck: “Vroeger liet Zalando voortdurend passers komen: mannen en vrouwen die werden opgemeten om zicht te krijgen op welke maten ze nu eigenlijk in huis hadden, maar nu opent AI veel nieuwe deuren.”

De app FitsbestBeeld Tessa Kraan

De sector zit bovendien steeds meer verveeld met de enorme retouraantallen. Volgens een recent rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) wordt één op de vijf online bestelde kledingstukken teruggestuurd, voor schoenen is dat één op de drie. Dat zorgt niet alleen voor veel overbodig transport, een derde van die geretourneerde kledij wordt bovendien vernietigd omdat dat dat de goedkoopste optie is. “Elke retour kost een merk 12 dollar (11,3 euro). Dat is meer dan wat je betaalt voor een basic T-shirt in de H&M.”

Daarnaast wordt 4 tot 9 procent van alle kleding die in de winkels blijft hangen vernietigd, wat neerkomt op 264.000 tot 594.000 ton aan kleding. Maar door de Europese Green Deal zou er ten laatste tegen 2026 een verbod komen op het verbranden van ongedragen kleren, waardoor merken en winkels noodgedwongen hun stock- en retourbeleid moeten herzien. De juiste maten aanbieden zal daarbij essentieel zijn, denkt Francotte. “Verschillende maten bestellen van dezelfde broek in de hoop dat er eentje bij zit die past, dat is ecologisch echt niet meer houdbaar.”