camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  ISOPIX

Chanel haalt recordomzet van 11 miljard dollar

Maandag maakte het Franse modebedrijf Chanel zijn jaarresultaten van 2018 bekend. Met een stijging van 12,5 procent gaat de omzet voor het eerst over de 11 miljard dollar. Het luxemerk zegt onafhankelijk te willen blijven, meldt ‘Le Figaro’.

Het bekende merk dat Gabrielle Chanel – ook wel Coco Chanel genoemd –110 jaar geleden oprichtte, zag in 2018 zijn omzet groeien met 12,5 procent. Een jaar eerder was dat nog 11 procent. De totale omzet stond in 2018 op 11,12 miljard dollar, omgerekend 9,9 miljard euro. De operationele winst van Chanel nam met 8,0 procent toe, tot 2,67 miljard euro. Met die cijfers staat het Franse modehuis, bekend voor zijn iconische parfum Chanel No. 5 en de dure handtassen, derde op de lijst van best verkochte luxemerken wereldwijd. Louis Vuitton en Gucci zijn de koplopers.

De sterke groei is grotendeels te danken aan de populariteit van Chanel in Azië, goed voor zo’n 42,4 procent van de omzet. De verkoop lag er in 2018 liefst 19,9 procent hoger dan het jaar voordien. In tegenstelling tot bij zijn voornaamste concurrenten is Azië, en niet Europa, de belangrijkste afzetmarkt voor Chanelproducten.

De bekendmaking van de resultaten voedde speculaties over de intenties van de broers Alain en Gérard Wertheimer, de eigenaars van Chanel. Maar de financieel directeur weerlegt in een interview met Reuters dat er meer aan de hand is. “Er is geen sprake van een beursgang of overname.” Het bedrijf blijft dus in private handen. Ook de keuze voor Virginie Viard als creatief directeur is er een “voor lange termijn”, zegt Philippe Blondiaux, de CFO van Chanel. Ondanks het overlijden van Chanels kledingontwerper Karl Lagerfeld begin dit jaar, verwacht Blondiaux gelijkaardige resultaten voor 2019.(lycr)