Dit vinden onze lezers de 5 gevaarlijkste plekken voor fietsers in de Antwerpse zuidrand

Fietsveiligheid lééft in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de meer dan tweeduizend antwoorden die uw krant ontving op de vraag: “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?”. Gazet van Antwerpen lanceerde die oproep naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in evenveel weken tijd. Uit alle inzendingen selecteerden we voor u ook een top 5 van onveilige situaties in uw regio.

Bekijk hier alle inzendingen van onze lezers op kaart

1. Aartselaar - alle kruispunten Boomsesteenweg

© RR

Annick Hooghe en haar dochter Sofie Jansen (18) hopen dat alle kruispunten op de Boomsesteenweg (A12) zoals met de Cleydaellaan en Guido Gezellestraat conflictvrij worden gemaakt. En zij zijn niet de enigen. De A12 is met voorsprong de meest geciteerde gevaarlijke fietsoversteek uit de Zuidrand door onze lezers. “Fietsers steken over bij groen, terwijl auto’s die uit dezelfde rijrichting afdraaien ook groen hebben”, zegt Annick. Sofie kan erover meespreken. Vorig jaar liep ze een lelijke onderbeenfractuur op bij een aanrijding op de A12. Ze lag drie weken in het ziekenhuis en revalideert nog steeds. “Wij wonen aan de kant van Aartselaar-centrum, de Gidsen liggen aan de overzijde. Onze kinderen moeten toch veilig naar jeugdbeweging kunnen fietsen?”

Reactie Jef Schoenmaekers, Agentschap Wegen en Verkeer: “Het volledig conflictvrij maken is niet mogelijk voor de verkeersdoorstroming op de drukke A12. Maar binnenkort wordt de A12 aangesloten op de nieuwe verkeerscomputer, en dat moet al beterschap brengen. Er loopt een studie voor tunnels in 2020-2021 waardoor de drukte zal afnemen.”

2. Hove: Kruispunt Wouwstraat-Mortselsesteenweg

© RR

Marleen De Saegher ergert zich aan de snelle chauffeurs die over het kruispunt Wouwstraat-Mortselsesteenweg razen. “Er komen drie straten uit op dit kruispunt zonder verkeerslichten. Auto’s kunnen er dus zes manoeuvres maken. Dit kruispunt ligt bovendien dan ook nog eens in een bocht met fietsrijstroken. De auto’s mogen er 50 kilometer per uur rijden maar er werden door de politie al pieken gemeten tot 120 kilometer per uur. Een snelheidsbeperking tot 30 per uur met cameracontrole is hier wenselijk.”

Reactie burgemeester Koen Volckaerts (N-VA): “De burger lijkt me de feiten te overdrijven. Vooreerst is het geen kruispunt met drie wegen. Het is één weg met één zijstraat. Bij snelheidscontroles werd nog nooit een piek tot 120 kilometer per uur gemeten. Het verkeersplateau en de flauwe bocht werken al afremmend. Een dodehoekongeval kan in principe niet gebeuren aangezien er een dubbelrichtingfietspad aan de kant Hove is. Nu zaterdag wordt er een extra fiets/wandelpad geopend op het landschapspark Fruythout. De ontlasting van schoolgaande fietsers voor de Mortselsesteenweg zal immens zijn.”

3. Wommelgem - kruispunt Autolei-Herentalsebaan

© RR

Bernadet Taymans merkt op dat op het kruispunt Herentalsebaan-Autolei, komende vanuit Wommelgem, de fietsers nog groen hebben, terwijl voetgangers al rood hebben. “Autobestuurders houden totaal geen rekening dat er nog fietsers kunnen aankomen vanaf de voetgangers rood hebben en rijden door. Meer zelfs: ze zijn dikwijls heel verontwaardigd en boos, toeteren en vinden dat je onterecht oversteekt. Het zou veel logischer zijn om de lichten voor voetgangers en fietsers op elkaar af te stemmen.”

Reactie Jef Schoenmaekers, Agentschap Wegen en Verkeer: “Dat fietsers langer groen hebben, komt vanuit de redenering dat voetgangers meer tijd nodig hebben om het kruispunt te ontruimen. In dit geval, op deze plaats, kunnen wij ons vinden in de redenering van deze vrouw. We gaan haar voorstel uitvoeren en zullen hier extra markering aanbrengen.”

4. Kontich - kruispunt Pierstraat-N171

Buurtbewoner Luc Rypens vindt dat er iets gedaan moet worden aan het kruispunt Pierstraat-N171 (expressweg), dat zeker ’s ochtends en in de late namiddag als de middelbare school op de hoek uit is, veel te weinig plaats biedt om al die fietsers en voetgangers hun weg te laten vinden. “Met als gevolg dat bij het wisselen van de verkeerslichten vaak nog fietsers en voetgangers op de rijweg staan. Een oplossing zou kunnen zijn om meer ruimte te creëeren door bijvoorbeeld een stukje van de publieke ruimte in te nemen zodat die zwakke weggebruikers tenminste van de rijbaan kunnen gaan staan als het verkeerslicht verspringt.

Reactie mobiliteitsschepen Willem Wevers (N-VA): “Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de plannen voor een fietstunnel klaar. In 2019 zou die gerealiseerd worden. In afwachting werden er nog veiligheismaatregelen genomen, zoals een middeneiland.”

5. Mortsel - Stadsplein en directe omgeving

© Kioni Papadopoulos

Roland Hateau vindt het kruispunt Stadsplein-Dosfellei gevaarlijk. “De evaluatie voor de fietspaden op het Stadsplein krijgt van mij een nul op tien”, zegt Roland, in geruit hemd. “Tijdens de marktdag is er wel doorgang voor Koning Auto, maar amper voor fietsers.” We kregen veel vergelijkbare reacties van lezers over het Stadsplein binnen. Erwin Brouwer (foto met helm) vindt het dan weer onbegrijpelijk dat het autoverkeer voorrang heeft op het dubbel fietspad op het vlakbij gelegen kruispunt Floralaan-Sint-Benedictusstraat.

Reactie Gert Willems namens stad Mortsel: “Het is een complexe fietsomgeving, ook op de drukste fietsostrate Antwerpen-Mechelen. Samen met het gewest en de provincie lieten we een studie uitvoeren voor verbeteringen. Wanneer de subsidies er zijn, gaan we knelpunten weg werken. Ook de Fortstraat en Lodewijk Dosfellei worden heraangelegd.”