Luister naar

Jaag mensen niet uit de politiek

Nieuws
De vervulling van een politiek ambt mag niet te onaantrekkelijk worden. Daarvoor is het te belangrijk in het staatsbestel en op lokaal niveau. Dus is het oppassen met het verder versoberen van wachtgeldregelingen, zoals de SP wil.
Hansko Broeksteeg Bestuursrecht
maandag 18 juni 2018 om 03:00
Politieke ambtsdragers kunnen snel hun baan verliezen. Een recent voorbeeld daarvan is Halbe Zijlstra als minister van Buitenlandse Zaken. Op de foto verlaat hij de Tweede Kamer na het afleggen van een verklaring over zijn aftreden.
Politieke ambtsdragers kunnen snel hun baan verliezen. Een recent voorbeeld daarvan is Halbe Zijlstra als minister van Buitenlandse Zaken. Op de foto verlaat hij de Tweede Kamer na het afleggen van een verklaring over zijn aftreden. anp / Martijn Beekman

Afgelopen maand heeft het SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak een initiatiefwetsvoorstel aanhangig gemaakt dat – kort weergegeven – de wachtgeldregeling voor politieke ambtsdragers afschaft. In plaats daarvan sluit het wetsvoorstel aan bij de reguliere regelingen op het gebied van werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid (WW, ZW en WIA). Het voorstel zou een einde moeten maken aan voortdurende discussies over de wachtgeldregeling. Er zijn echter goede argumenten om deze uitzonderingspositie van politieke ambtsdragers in stand te houden.

Waar gaat het hier om? De Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers, kortweg Appa, geeft een wachtgeld-, invaliditeits- en pensioenregeling voor allerlei politieke ambtsdragers: ministers en staatssecretarissen, Kamerleden, commissarissen van de Koning en gedeputeerden, burgemeesters en wethouders, en bestuurders van waterschappen.

passende arbeid, minder inkomen

De wet geeft een gedetailleerde regeling van uitkeringen. Politieke ambtsdragers krijgen na hun aftreden een uitkering, maar slechts voor een beperkte periode. In die periode wordt de uitkering stapsgewijs afgebouwd. De voormalige politieke ambtsdragers worden in beginsel geacht weer passende arbeid te vinden (een sollicitatieplicht dus); inkomsten worden in mindering gebracht op de uitkering.

Het voert te ver om dit hier per ambtsdrager uit te werken; ik geef de wethouder als voorbeeld. De wachtgelduitkering duurt minimaal zes maanden en maximaal drie jaar en twee maanden. Een uitzondering geldt voor de wethouder die vijf jaar vóór zijn pensioen aftreedt; hij krijgt dan tot de pensioendatum wachtgeld. De uitkering is in het eerste jaar 80 procent en daarna 70 procent van het laatstverdiende loon.

niet exorbitant

De duur en de hoogte van de wachtgelduitkering zijn niet exorbitant. In de loop van de jaren is de uitkering telkens wat versoberd. Waarom wil Van Raak dan de bestaande uitkeringen voor politieke ambtsdragers afschaffen? Hij constateert dat deze ruimer zijn dan WW-, ZW- of WIA-uitkeringen en dat dit tot discussie leidt.

Zo bedraagt de duur van een WW-uitkering maximaal twee jaar, terwijl de Appa-uitkering in het eerste jaar hoger is en de verplichting geldt om ‘alle arbeid’ te aanvaarden niet na zes, maar na negen maanden.

Weliswaar kunnen, zo meent Van Raak, politieke ambtsdragers relatief snel hun baan verliezen, maar zij hebben een relatief hoog inkomen, een goede opleiding en een groot netwerk. Aan de andere kant hebben veel ‘gewone’ werknemers tegenwoordig een flexbaan met veel ­onzekerheden. Van Raak trekt de ­Appa-regeling gelijk aan de eerdergenoemde uitkeringen, met dien verstande dat de sollicitatieplicht voor politieke ambtsdragers pas na drie maanden gaat gelden. Voor hen geldt immers geen opzegtermijn, waardoor zij zich in sommige gevallen niet op het ontslag kunnen voorbereiden.

risico van het vak?

Met Van Raak kan worden ingestemd dat de Appa-regelingen sober moeten zijn. Het betreft hier gemeenschapsgeld dat niet verkwist mag worden. Niettemin meen ik dat de regeling op dit moment al betrekkelijk sober is. De langere duur van wachtgeld is verdedigbaar. In tegenstelling tot reguliere werknemers genieten politieke ambtsdragers geen ontslagbescherming. Ministers, gedeputeerden en wethouders kunnen van het ene moment op het andere worden ontslagen. Voor commissarissen van de Koning en burgemeesters geldt weliswaar een procedure, maar die helpt hen in de praktijk niet. Politieke ambtsdragers kunnen bovendien, in tegenstelling tot reguliere werknemers, om welke reden dan ook worden ontslagen. Dat maakt het vervullen van een politiek ambt risicovol. Tegelijkertijd zien we dat (in het bijzonder) oud-wethouders en oud-Kamerleden moeilijk aan een nieuwe baan komen.

essentiële verschillen

Nu zal Van Raak hierop antwoorden dat het voor meer beroepsgroepen moeilijk is om weer aan het werk te komen. Dat is waar, maar er zijn enkele essentiële verschillen.

Zo speelt mee dat de vervulling van een politiek ambt niet al te onaantrekkelijk mag worden. Het gaat om essentiële functies van het staatsbestel en het lokale bestuur, en daarvoor hebben we gekwalificeerde volksvertegenwoordigers en bestuurders nodig.

Daarnaast wordt het vervullen van functies na afloop van een politieke loopbaan steeds meer aan banden gelegd. We vinden het onwenselijk dat de minister van Verkeer na zijn aftreden de topman van KLM wordt, of dat een oud-staatssecretaris van Defensie voor een lobbykantoor gaat werken en de belangen van de JSF behartigt.

Er geldt inmiddels een lobbyverbod voor oud-ministers, maar er wordt nagedacht over een verdergaande regeling. Daarbij mogen oud-bewindspersonen gedurende een bepaalde termijn geen functies in de publieke sector aanvaarden die verband houden met het beleidsterrein van hun ministerschap. Dat maakt het vinden van een nieuwe baan bepaald niet gemakkelijker.

Toegegeven, het zijn slechts voorstellen, maar het verder versoberen van de wachtgeldregeling is in dit licht geen logische stap.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Neem afstand van de zogenaamde verdedigers van de Joods-christelijke traditie

Pastor en oud-hoogleraar Herwi Rikhof wenst niet verdedigd te worden door mensen die zich wel beroepen op de Joods-christelijke traditie, maar haar duidelijk niet kennen.

De 5 euro voor het entreekaartje voor Venetië is voor de bovenmodaal verdienende toerist een lachertje - een kopje cappuccino op Piazza San Marco is al gauw twee keer zo duur

Er is wat voor te zeggen om bij Roermond op de A2 slagbomen te installeren met een betaalhokje

Toeristen die de Italiaanse stad Venetië bezoeken moeten entreegeld betalen. Zo’n maatregel zou volgens Peter de Waard ook in Nederland passen. Net zoals er betaalhokjes staan op Franse snelwegen.

Het zou politiek filosoof Govert Buijs niet verbazen als de speech van Eva Vlaardingerbroek de geschiedenis in gaat als een soort tegenhanger van de I have a Dream-speech van Martin Luther King.

Eva Vlaardingerbroek is wellicht de meest invloedrijke Nederlandse op dit moment

Vijftig miljoen keer bekeken op Twitter/X binnen één week! Politiek filosoof en hoogleraar Govert Buijs noemt de speech van Eva Vlaardingerbroek vorige week in Hongarije, een doorbraakmoment van nieuw-rechts.

René de Reuver: 'Denk bij het uitbrengen van je stem niet alleen aan wat jou het meeste oplevert, maar evenzeer aan waar die ander mee gediend is.'

René de Reuver: 'Het gaat bij deze verkiezingen om Europa onder God of Europa zonder God.'

Christelijke waarden staan in Europa onder druk, merkt PKN-scriba scriba René de Reuver. Het is daarom van cruciaal belang dat christenen hun stem uitbrengen.

Het Chinese automerk BYD gaat in Europa auto's bouwen. Daarmee groeit in zekere zin de Chinese invloed in de Europese Unie. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed andersom.

Het wordt alleen maar eerlijker als Chinese fabrikanten zich in Nederland gaan vestigen

Nederland moet Chinese bedrijven verwelkomen. Dan voldoen ze volgens Fred Sengers meteen aan Europese regels op het gebied van bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden. Hoe eerlijk wil je het hebben?

Afbeelding

Turkije trekt de NAVO in de spanningen van het Midden-Oosten en dat vraagt om een nieuwe visie

Wat verwacht de Turkse president Erdogan van de NAVO en kan Mark Rutte dat, als hij secretaris-generaal wordt, waarmaken? Gerrit Steunenbrik, kenner van de verhouding tussen Turkije en Europa, legt het uit.