De Consumentenbond bekeek de ingrediënten van ruim zeshonderd producten in de supermarkt en vergeleek die tot en met vijf jaar geleden. Bij iets meer dan een kwart van de producten was de samenstelling veranderd. Vaak ging het om kleine wijzigingen, maar soms waren er ook grote aanpassingen.
Zo zit er in lekkerbekjes van Albert Heijn nog maar 55 procent vis, terwijl dat vijf jaar geleden nog 75 procent was. En in de siroop met bosvruchtensmaak bij Plus zit 6 procent bosvruchten, tegen 19 procent vijf jaar geleden.
Dan is er nog het voorbeeld van de Bertolli vloeibaar, een product waar nu 10 procent olijfolie in zit. Vijf jaar geleden was dat nog 20 procent.
Ook bij slagroomijs (Albert Heijn), hazelnootpasta (Nutella) en kippensoep (Jumbo) verminderde de producent de hoeveelheid slagroom, hazelnoot en kip.
Aanpassing door hogere grondstofprijzen
Fabrikanten en supermarkten verklaarden bij navraag van de Consumentenbond dat producten vaak werden aangepast vanwege hogere grondstofprijzen. Verder zegt Plus dat de bosvruchtenlimonade nog hetzelfde smaakt omdat de aroma de smaak geeft en niet de bosvruchten.
Ook zeggen supermarkten en fabrikanten dat het product juist beter is geworden door minder slagroom in slagroomijs te stoppen. En Albert Heijn liet weten dat de lekkerbekjes nu juist nog krokanter zijn.
Consumentenbond noemt veranderingen 'beknibbelflatie'
De Consumentenbond wantrouwt de zogenoemde productverbeteringen en noemt de aanpassingen van fabrikanten 'beknibbelflatie', waarbij ingrediënten goedkoper worden maar de consumentenprijs niet. Dat is dan een variant op inflatie (meer betalen voor hetzelfde) en krimpflatie (hierbij betaal je hetzelfde voor minder gewicht).
"Fabrikanten hangen deze 'verbeteringen' niet aan de grote klok", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Als ze maar een beetje meer van het hoofdingrediënt in een product stoppen, verkondigen ze dit meestal wél luid."
NUjij: Uitgelichte reacties