© BELGAIMAGE

“Geen reden om aan te nemen dat brug ging instorten”

“De instorting is voor ons totaal onverwacht en onvoorspelbaar, rekening houdend met de uitgevoerde monitoring”, zegt Stefano Marigliani, regionaal directeur van snelweguitbater Autostrade per l’Italia, aan de krant Corriere della Sera over de instorting van een snelwegbrug in Genua waarbij minstens 35 mensen om het leven kwamen. Elders is kritiek te horen op de constructie van de brug, maar de oorzaak van de instorting dinsdagmiddag is nog onduidelijk.

Volgens Marigliani “was er absoluut geen enkele reden om aan te nemen dat de brug gevaarlijk was”. De constructie werd regelmatig onderhouden, klinkt het. Onderhoudswerkzaamheden die in 2016 begonnen zijn, waren bijna afgerond.

De snelweguitbater gebruikt naar eigen zeggen “de modernste middelen” om de veiligheid van de constructie te controleren. Er werden reflectometrische tests uitgevoerd om de binnenkant van het beton te controleren. “Bij de laatste testen van begin 2017 kwamen geen problemen aan het licht”, zegt Marigliani.

Verschillende Italiaanse media voeren een ingenieur op die in 2016 waarschuwde dat de onderhoudskosten van de brug de pan uit swingden. “Die brug is een vergissing, vroeg of laat moet ze afgebroken worden, maar ik weet niet wanneer”, zei ingenieur Antonio Brencich toen. Hij maakte gewag van rekenfouten en zei dat architect Riccardo Morandi verkeerd inschatte wat met de structuur van gewapend beton na verloop van tijd zou gebeuren.

De Italiaanse premier Giuseppe Conte heeft zijn programma in allerijl gewijzigd en bezoekt dinsdagavond de plaats van de ramp.

Ingenieur waarschuwde twee jaar geleden al voor gammele brug

© REUTERS

De Morandi-brug die in Genua is ingestort, had al jaren een twijfelachtige reputatie. Al van kort na de opening waren er problemen, en in de loop der jaren werd een fortuin uitgegeven aan herstellingen. Twee jaar geleden waarschuwde ingenieur Antonio Brencich al in een vakblad dat het volledig vervangen van de brug de enige optie was.

De ruim één kilometer lange brug werd al in 1967 in gebruik genomen. Bij de bouw werd gebruikgemaakt van voorgespannen gewapend beton.

Een historische vergissing, zei Brencich al in 2016 in een kritisch artikel in vakblad Ingegneri.info. Er werd onvoldoende rekening met de toestand van het beton. Daardoor werd rijden over de brug al snel problematisch.

“Al in het begin van de jaren 80 waren er vervelende bulten en putten, door verschuivingen van het wegdek, dat anders was dan in de ontwerpfase voorzien. Door herhaalde ingrepen is de weg in de huidige aanvaardbare toestand gebracht”, zei de ingenieur, die als hoofddocent verbonden is aan de Universiteit van Genua.

De herstellingswerking gingen echter veel verder. Vanaf de jaren tachtig werden de kabels bovenop de brug systematisch vervangen. De kabels zijn volgens Brencich onvoldoende efficiënt om voor de ophanging van de brug te zorgen. Er was volgens hem ook sprake van betonrot.

Omdat die kosten zo hoog opliepen, voorspelde Brencich dat ze de kostprijs van de bouw van de brug al relatief snel zouden overstijgen. Vervangen leek hem dan ook de enige betrouwbare manier om het probleem aan te pakken, hoewel zo’n brug eigenlijk meer dan honderd jaar zou moeten meekunnen.

Op het moment van het instorten van de brug waren er ook herstellingswerken aan de gang. Het is nog niet duidelijk of die een invloed hebben gehad op de tragedie.

Brencich wees er in 2016 al op dat er in Venezuela een veel langere brug staat, die op dezelfde manier gebouwd is. Ook daar zag hij toen al dezelfde problemen opduiken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER