Direct naar artikelinhoud
Brusselse Ring

Brussel en Vlaanderen ruziën over traject van 750 meter terwijl werken aan Ring al starten

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts geeft de aftrap van de werken aan het fietspad langs de Albert I-laan in Vilvoorde.Beeld Photo News

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) heeft vrijdagmiddag de symbolische aftrap gegeven van de werken aan de Brusselse Ring. De eigenlijke werken aan de weginfrastructuur beginnen eind 2020 of begin 2021. Maar voor het zover is, moeten Vlaanderen en Brussel het nog eens raken over een stukje van 750 meter Ring, schrijft De Tijd.

Dit jaar nog starten werken aan nieuwe fietsinfrastructuur in de omgeving van de Ring en een trambus van het UZ Jette naar Brussels Airport. "Dit is een kleine symbolische eerste stap van een groter verhaal, de start van de werken aan de Ring", benadrukte Weyts, die met een graafmachine de werken aan het fietspad langs de Albert I-laan in Vilvoorde heeft afgetrapt.

De Brusselse Ring krijgt in beide richtingen over een totale afstand van 20 kilometer twee extra parallelbanen, om zo het doorgaand verkeer te scheiden van het lokale verkeer. Het gaat om de trajecten Groot-Bijgaarden-Strombeek en Machelen-Sint-Stevens-Woluwe. Aan het viaduct van Vilvoorde wordt de pechstrook omgevormd tot een vierde rijstrook.

Maar volgens De Tijd zit er nog een adder onder het gras. Voor cruciale delen van het plan heeft Vlaanderen groen licht nodig van Brussel. En dat is er vooralsnog niet.

Brussels grondgebied

Op twee plaatsen loopt de Brusselse Ring immers over Brussels grondgebied - 700 meter aan het Viaduct van Vilvoorde en 50 meter aan het Laarbeekbos in Jette. Daarvoor moet het Brusselse gewest vergunningen afleveren. Maar na 5 jaar praten over een akkoord wacht de definitieve tekst al ruim een jaar op goedkeuring van de Brusselse regering. 

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) liet in maart nog verstaan dat Brussel geen voorstander is van een verbreding van de Ring. De Tijd verwijst naar de bouw van het Eurostadion, dat aanvankelijk in de deal was opgenomen maar gekelderd werd door Vlaanderen, en de heibel tussen Vlaanderen en Brussel over geluidshinder van de luchthaven. In ruil voor een verbreding van de Ring zou de Brusselse regering toegevingen willen zien in het luchthavendossier.

Weyts gaat intussen verder met de werken aan Vlaamse kant. Al zijn ook daar nog obstakels te overwinnen. Voor de luchthaventram is de procedure voor een milieueffectenrapport nog lopend. Voor die tram én de sneltram langs de A12 moeten vervolgens de vergunningen nog aangevraagd worden.