Luister naar

Bom onder plan fusie Tata Steel

Nieuws
De directie van Tata Steel Nederland (voorheen Hoogovens in IJmuiden) heeft een bom gelegd onder de fusie van Tata Steel Europe met het Duitse ThyssenKrupp.
Peter de Waard redactie vk
zaterdag 21 oktober 2017 om 03:00

IJmuiden

Dat is gebeurd nadat de directie kennis had genomen van de details van het samengaan. In een persbericht noemde de directie het fusieplan vrijdag ‘onacceptabel’.

Volgens het plan zouden er meer banen in IJmuiden komen te vervallen dan was beloofd. Ook zou de Nederlandse vestiging niet langer een eigen raad van commissarissen en directie mogen hebben en zou Tata Steel Nederland (TSN) een deel van de schulden van de Duitse en Britse staalfabrieken moeten dragen. Daardoor dreigt het investeringsplan van 1,2 miljard euro voor de vestiging in IJmuiden in gevaar te komen.

De directie in IJmuiden schaart zich met haar besluit achter de centrale ondernemingsraad (COR), die eerder al grote bezwaren tegen de fusie uitte.

De raad van commissarissen van TSN, sinds kort geleid door president-commissaris Peter Blauwhoff, reageerde niet meteen op de persverklaring van de directie.

TSN-bestuursvoorzitter Theo Henrar dreigt nu in conflict te komen met Hans Fischer, de baas van Tata Steel Europe, met wie hij eerder samen het fusieplan presenteerde. Henrar wilde gisteren geen verdere toelichting op het persbericht geven.

COR-Voorzitter Frits van Wieringen zegt niet te weten hoe de verhouding tussen Henrar en Fischer nu is. Hij wijst erop dat in het fusieplan – een zogenoemde memorandum of understanding – beloften niet worden nagekomen die TSN eerder had gekregen. Aangekondigd was dat de fusie vierduizend banen zou kosten, waarvan ongeveer de helft bij Tata Steel Europe. Daaronder vallen behalve de staalfabriek IJmuiden ook de Britse staalfabrieken van Tata.

lagelonenlanden

Nu blijkt dat er nog duizend banen extra verdwijnen – waarvan circa de helft bij Tata Steel Europe – omdat het nieuwe staalconcern eenvoudige administratieve banen, zoals de ­salarisadministratie, wil overplaatsen naar lagelonenlanden. ‘Dat gaat om enkele honderden banen in IJmuiden’, denkt Van Wieringen.

De directie in IJmuiden kreeg aanvankelijk niet eens inzage in het fusieplan. Pas na heel lang aandringen kreeg ze dat alsnog. Het fusieplan negeert volgens de directie ‘drie cruciale voorwaarden’ die IJmuiden heeft gesteld. Dat zijn het behoud van de huidige ondernemingsstructuur van TSN, het behoud van het volledige productieproces in IJmuiden en het behoud van de zeggenschap over de Nederlandse kasstromen en investeringen. ‘Geld dat het (Nederlandse, red.) bedrijf zelf verdient, moet in IJmuiden kunnen worden geïnvesteerd’, aldus de TSN-directie. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.