Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Antwerpen wil verkeersveiligheid verbeteren met deze tien actiepunten

Bloemen op de plaats waar vorige maand een fietser om het leven kwam.Beeld Wouter Van Vooren

Het Antwerpse stadsbestuur heeft vanmorgen een tienpuntenplan voorgesteld om de verkeersveiligheid in de stad op korte termijn te verhogen. Het plan, waarbij enkele maatregelen die al langer in de pijplijn zitten versneld zullen worden bestudeerd en uitgevoerd, komt er na de recente dodelijke ongevallen met fietsers.

"De concrete maatregelen bouwen verder op het bestaande beleid, dat al resultaten afwerpt, maar houden ook rekening met de snelle stijging van het aantal fietsers in de stad", zo zeiden burgemeester Bart De Wever en de N-VA-schepenen Koen Kennis (Mobiliteit) en Nabilla Ait Daoud (Jeugd). Het stadsbestuur overlegde de afgelopen weken druk met het verkeersveiligheidinstituut Vias, de opvolger van het BIVV. Uit dat overleg kwamen tien actiepunten bovendrijven. 

1. Vierkant groen

Het principe 'vierkant groen', waarbij fietsers en/of voetgangers in elke richting tegelijkertijd groen krijgen en het gemotoriseerde verkeer wordt tegengehouden, zal "op de kruispunten die zich daartoe lenen" uitgetest worden. 

2. Conflictvrije kruispunten

Niet alle kruispunten in de stad kunnen conflictvrij ingericht worden, maar het stadsbestuur wil er naar eigen zeggen wel alles aan doen om het aantal conflicten naar beneden te krijgen. Vanaf dit najaar zullen de Antwerpse verkeerslichten stelselmatig geregeld worden via een centrale 'verkeerslichtencomputer'. Dat systeem moet eind 2019 volledig operationeel zijn, waardoor de lichten beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

3. Venstertijden voor trucks

Er komen testen voor venstertijden voor vrachtwagens in zone 30, waarbij zwaar vervoer enkel winkels mag bevoorraden op vastgestelde tijdstippen zoals buiten de begin- en einduren van de school. Een eerste proefproject is nog voor dit najaar in Borgerhout.

4. Kruispunten anders inrichten

Er komen extra maatregelen om kruispunten anders in te richten, bijvoorbeeld met opstelvakken voor fietsers voor het verkeerslicht, een teruggetrokken stopstreep en een voorstart voor fietsers. Bovendien zou het principe 'rechtsaf voor rood' ook gerealiseerd worden. 

5. Veiligere fietspaden

Wie fietspaden kruist, zou door pijlen op de weg duidelijk gemaakt worden uit welke richting de fietsers kunnen komen.

6. Meer zones 30

95 procent van de Antwerpse wegen moet tegen 2018 in een zone 30 liggen. Er komen op de stedelijke voertuigen intelligente snelheidsbegrenzers, en ook aan de partners van de stad zal gevraagd worden die te installeren.

7. Veilige vrachtwagens

De stad blijft haar eigen voertuigen maximaal verkeersveilig maken met dodehoekspiegels, sensoren en camera's.

8. Vrachtwagenroutes

Er komen routes voor zwaar verkeer in de stad.

9. Zwarte punten

De zwarte punten in de stad zullen versneld aangepakt worden in overleg met de verantwoordelijke wegbeheerder. 

10. Sensibilisering

Er komen pakketten op maat voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Die zijn gericht op een veilig verkeersgedrag en ze zijn zowel bestemd voor fietsers, bromfietsers als jonge autobestuurders.

Het stadsbestuur tekende dus tien duidelijke speerpunten uit, al zorgt het plan al voor deining op het Schoon Verdiep. Onderwijsschepen Claude Marinower (Open VLD) laat weten dat hij niet betrokken werd in het plan. Nochtans is hij bevoegd voor verkeerseducatie. Die bevoegdheid werd in 2014 overgeheveld van de politie naar zijn kabinet.

"Een gemiste kans", vindt de liberaal. "Schoolgaande kinderen en jongeren zijn in de meeste gevallen de zwakste weggebruikers en zijn dus extra kwetsbaar in het drukke stadsverkeer."