Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Jaarlijks heb ik nu 40.000 euro minder dan voor Jan stierf”: weduwe Sabine (52) schrikt van financiële impact van overlijden
-
PREMIUM13
Nu al goedkoper bellen en internet: zorgt deze prijsbreker straks voor prijzenoorlog?
Dit lijkt op de start van een prijzenslag. Na Base eerder deze week lanceert nu ook ‘Hey!’ - een merk van Orange - nieuwe, goedkopere tarieven voor mobiele telefonie. Wat houdt dat aanbod juist in? Wordt jouw abonnement nu ook goedkoper? En wat mogen we nog verwachten? -
PREMIUM
Kon je niet bij de Belastingmarathon zijn? Onze geldexpert loodst je vak per vak door je aangifte
De jaarlijkse belastingaangifte bezorgt veel Vlamingen stress: niet alleen is ze complex, een foutje kan je ook (veel) geld kosten. Tijdens onze Belastingmarathon zaterdag kregen 1.341 lezers hulp van de beste experts. Kon jij daar niet bij zijn, maar heb je nog vragen? In deze Belastinggids loodst geldexpert Michel Maus je van het eerste vak in deel 1 tot het allerlaatste vak in deel 2. Hij vertelt voor welke fiscale valkuilen je moet opletten en hoe je méér uit je belastingbrief kan halen. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
Overschotjes graszaad, bloembollen of een restje sproeistof: in het tuinhuis raken veel dingen verloren en vergeten. Kan je die tuinproducten nog gebruiken eenmaal ze hun houdbaarheidsdatum overschreven hebben? Bouwsite Livios ging te rade bij Jo Degens van Horta Zonhoven. -
PREMIUM
In één dag waren deze huizen verkocht. Makelaars en expert geven gouden tips: “Laat kandidaten dromen”
De vastgoedmarkt heeft het moeilijk. Huizen staan gemiddeld zo’n honderd dagen te koop en soms zelfs nog langer. Maar er zijn ook woningen die wél snel een nieuwe eigenaar vinden. Wat kun je zelf doen om kandidaat-kopers sneller tot een aankoop te verleiden? Vier makelaars en HLN-vastgoedexpert Bjorn Cocquyt delen hun succesformule: “Kijk verder dan de bekende vastgoedplatformen en je eigen sociale media.” -
Jobat
Dit zijn de vijf bestbetaalde arbeidersjobs én hun gemiddelde uurloon
-
Klant haakt niet af als dienstencheque fors duurder wordt
-
Mijnenergie
Gasprijs in mei verder gestegen: hogere tarieven op 1 juni zeer waarschijnlijk
De voorbije twee maanden stegen de consumentenprijzen voor energie al gemiddeld met ongeveer 10 procent. Als we op de recente evoluties op de energiebeurzen afgaan, dan mogen we op 1 juni opnieuw een stijging van enkele tientallen euro’s op jaarbasis verwachten. Mijnenergie.be legt uit hoe je die duurdere prijzen nog kunt ontlopen als je snel reageert. -
PREMIUM2
Verzekeringen bij woonkrediet opzeggen zonder straf: dit zijn de nieuwe spelregels vanaf juni
Wie ooit een woonlening aanging, weet: de bankier kan een ‘mooiere’ rentevoet bieden als je bij hem meteen ook een (duurdere) brand- of schuldsaldoverzekering afsluit. Aan die ‘bundelverkoop’ verandert op 1 juni het een en ander. Wat betekent de wet-Dermagne voor uw portemonnee? En wat is het mogelijke nadelige gevolg? David Geerts van hypotheek.winkel en vastgoedeconoom Wouter Thierie leggen uit. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig