Direct naar artikelinhoud
Muziek

Streaming doet muziekmarkt voor derde jaar op rij groeien

Ed Sheeran was vorig jaar de meest populaire en best verkopende artiest.Beeld EPA

De wereldwijde muziekmarkt groeide vorig jaar met 8,1 procent, met dank aan de vele extra inkomsten uit streaming. De inkomsten liggen nu opnieuw hoger dan in 2008. Alleen YouTube blijft zorgen baren, zegt belangenorganisatie IFPI.

Na jaren van miserie en rode cijfers klaart de lucht steeds meer op voor de muziekindustrie. Voor het derde jaar op rij stijgen de inkomsten uit de verkoop: in 2017 klokten die af op 17,3 miljard dollar (14,2 miljard euro), 8,1 procent meer dan in 2016. Dat staat in het Global Music Report van IFPI.

Drijvende kracht achter de groei is de streamingmarkt, die goed is voor 6,6 miljard dollar. 176 miljoen mensen betalen nu een maandelijks abonnement voor onder meer Spotify en Apple Music. In 2016 waren dat nog maar 112 miljoen mensen. De streamingmarkt is nu voor het eerst groter dan de inkomsten uit de verkoop van cd's en vinyl. Die fysieke markt bracht 5,2 miljard dollar op, 0,3 miljard dollar minder dan in 2016. Ook de inkomsten uit downloads zakten van 3,2 naar 2,8 miljard dollar.

De streamingmarkt mag dan voor een boost van inkomsten en vertrouwen zorgen, de muziekwereld is er nog niet helemaal bovenop. Met 17,3 miljard aan inkomsten zit men nu net boven het niveau van 2008, toen er voor 16,8 miljard dollar verkocht werd. Maar rond de millenniumwissel lagen de inkomsten rond de 25 miljard dollar. "We zitten nog maar op 68,4 procent van de piek die we in 1999 kenden", verklaarde Frances Moore, de CEO van IFPI, bij de persvoorstelling van het rapport in Londen.

De inkomsten groeien verder, maar de muziekmarkt zit nog lang niet op het niveau van de gouden jaren.Beeld IFPI

Ook in Europa hinkte men vorig jaar achterop: de inkomsten stegen met slechts 4,3 procent, terwijl er vorig jaar nog een groei met 9,1 procent was. Volgens het IFPI komt dat omdat grote markten als Frankrijk en Duitsland nog meer afhangen van de fysieke verkoop van muziek. De klappen op die markt komen dus harder aan. Eerder raakte al bekend dat ook de muziekmarkt in België daalde: de inkomsten lagen in 2017 1,8 procent lager dan in 2016.

Royalty's

Om nog verder te groeien kijkt de muziekwereld niet alleen naar de streamingplatformen. Ook YouTube mag volgens het IFPI een extra duit in het zakje doen. Veel muziekliefhebbers beluisteren en bekijken er hun favoriete muziek, maar dat zorgt niet voor evenredig veel inkomsten. De 1,3 miljard gebruikers van Youtube betekenden 856 miljoen dollar aan royalty's. De 272 miljoen mensen die gratis of betalend naar Spotify of Apple Music luisteren, zorgen voor ruim 5,5 miljard dollar. Die 'value gap' moet opgelost worden als de muziekmarkt wil blijven groeien, zegt IFPI. De belangenorganisatie rekent daarvoor op de politiek. "Nieuwe wetten zijn nodig zodat de platformen ook verplicht worden licenties te nemen op de muziek die zij distribueren."

Het IFPI gaf ook een overzicht van de best verkopende artiesten. Op alle lijstjes prijkt Ed Sheeran bovenaan. De Engelse bard had met de best verkochte plaat van 2017 en met 'Shape of You' de best verkochte single. In de top 10 van meest populaire en best verkopende artiesten gaat hij Drake en Taylor Swift vooraf.