De ‘10 Year Challenge’ onschuldig en grappig? Volgens technologie-experte is er toch meer aan de hand
FacebookPopulair op sociale media tegenwoordig: de ‘10 Year Challenge’, een spelletje waarbij het de bedoeling is om een foto van tien jaar geleden naast een recente versie van uzelf te posten. Heel wat beroemdheden sprongen al in de dans en het resultaat ziet er meestal komisch uit. Maar is het principe ook zo onschuldig als het lijkt? Technologie-experte Kate O’Neill wenst toch een belangrijke kanttekening te plaatsen. Misschien is die amusante uitdaging net de ideale manier voor de Zuckerbergs van deze wereld om de technologie rond gezichtsherkenning bij te schaven. En u wil toch liever niet dat pakweg een verzekeringsmaatschappij zou weten dat u sneller veroudert dan voorzien?
Met een tweet stemde O’Neill heel wat van haar volgers tot nadenken. “Tien jaar geleden zou ik hier waarschijnlijk aan meegedaan hebben. Nu vraag ik me vooral af hoe die gegevens gebruikt kunnen worden om algoritmes rond gezichtsherkenning verder uit te bouwen”, klinkt het.
“Het is zeker niet mijn bedoeling om deze ‘challenge’ als gevaarlijk te bestempelen”, benadrukt ze. “Maar het kan nooit kwaad om even stil te staan bij wat we allemaal delen.”
De allereerste profielfoto
“Op mijn tweet kreeg ik vaak de reactie dat Facebook die foto’s toch al in haar bezit heeft. Dat klopt natuurlijk. En er zijn ook al varianten op het thema geweest, vier jaar geleden deelden mensen bijvoorbeeld massaal de eerste profielfoto die ze op het netwerk gebruikt hadden.”
“Maar denk even mee: stel dat je een algoritme rond gezichtsherkenning wil bouwen en je zou bijvoorbeeld willen weten hoe iemand er na x-aantal tijd zal uitzien. Dan wil je om te beginnen héél veel foto’s van gezichten verzamelen. En dan helpt het ook als je weet hoe iemand er na pakweg tien jaar uitziet.”
Niet chronologisch
“Je kan natuurlijk in Facebook zelf beginnen graven en kijken naar de EXIF-data (gegevens over de foto zelf; nvdr) of de datum waarop het plaatje gepost werd. Maar dat is niet altijd even betrouwbaar. Gebruikers zetten die foto’s bijvoorbeeld niet noodzakelijk in chronologische volgorde online. En soms nemen ze ook gewoon de afbeelding van hun overleden hondje of een cartoon als profielfoto. Hoe handig zou het dan niet zijn als je over materiaal beschikt met daarbij alle info netjes op een rij? Kijk naar die ‘10 Year Challenge’ : meestal schrijven we er ook nog bij waar en in welke omstandigheden die oude foto genomen werd.”
Eerste posts meest betrouwbaar
“Sommigen merkten ook op dat er tussen al die gegevens heel wat onbruikbare rommel zit. Maar dataonderzoekers weten daar tegenwoordig wel raad mee. Als een hashtag viraal gaat, zijn de eerste posts altijd de meest betrouwbare. Pas na een tijdje beginnen ook de grappenmakers zich te mengen. De technologie staat intussen ook ver genoeg om er probleemloos gezichten uit te pikken. Als iemand toont hoe zijn kat er tien jaar geleden uitzag (zoals een vriend van mij deed) wordt die foto er probleemloos uitgefilterd.”
Vermiste kinderen
“Is het een slechte zaak als Facebook die foto’s zou gebruiken om het algoritme voor gezichtsherkenning op punt te zetten? Niet noodzakelijk, er kunnen zeker ook goede dingen mee gedaan worden. De technologie kan bijvoorbeeld helpen om vermiste kinderen terug te vinden. In vier dagen tijd werden op die manier bijna drieduizend zaken in New Delhi (India) opgelost.”
“Maar wat als die informatie in handen zou vallen van een verzekeringsmaatschappij? Wie sneller dan normaal veroudert, loopt dan het risico om meer te moeten betalen. In het ergste geval zal die persoon de verzekering misschien zelfs op zijn/haar buik moeten schrijven.”
Respect
“Is het een kwalijke zaak als u nu zelf meegedaan heeft aan deze hype? Ach nee, tuurlijk niet. Maar we moeten ons wel bewuster worden van de gevolgen als we al die gegevens delen. Vergeet niet dat de mens de grootste databron is voor bijna alle technologische evolutie. Wij zijn de link tussen de fysieke en de digitale wereld. Bedrijven gebruiken onze gegevens om zelf slimmer en winstgevender te worden.”
“We mogen eisen van die bedrijven dat ze respectvol omgaan met onze data. Maar tegelijk moeten we ook zelf het nodige respect opbrengen voor onze eigen gegevens.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Wat doe je met je oude simkaart? En wat is een eSIM? De vijf meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord
-
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
Voor zo’n 300 euro kan je al een degelijke smartphone krijgen bij grote spelers als Motorola en Oppo. Kan een klein bedrijf uit Groot-Brittannië daartegen opboksen? Nothing probeert het met de Phone (2a): een telefoon met een transparant design, LED-lichtjes en een prijskaartje van 329 euro. We vergelijken in dit artikel die nieuwe smartphone met de Motorola G84 en Oppo A79 om te achterhalen of het een goede deal is. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
-
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
Gemiddeld spenderen we zo’n drie uur per dag gekluisterd aan onze telefoons. Dat komt neer op ongeveer 45 dagen per jaar. Tijd om opnieuw te connecteren met de echte wereld? Independer.be verzamelt tien tips waarmee je je schermtijd drastisch vermindert. -
3
Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
X, het voormalige Twitter, wil nieuwe gebruikers tijdelijk laten betalen om te kunnen posten op het platform. Dat bevestigt de eigenaar Elon Musk op X. Die ingreep is volgens hem nodig in de strijd tegen bots (geautomatiseerde profielen, red.). -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Je iPhone beter beschermen tegen diefstal? Deze Apple-functie kan je helpen
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIbn Marouf
Jan Standaert
Chantal Claes
Hans Schoen
Peter Buyck