© Wim Hendrix

District eist zone 30 op Turnhoutsebaan

Op een bewogen districtsraad stond gisteren de discussie over de ‘Rode Loper’ centraal. Het bestuur stemde in met die door de stad geplande aanleg van een parallelle fietsstraat aan de Turnhoutsebaan, maar koppelt die aan een reeks voorwaarden.

elien van wynsberghe

Eerder startte schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) een noodprocedure op om de aanleg van de fietsas door te duwen, ondanks de bezwaren van het district. Gisterenavond stond het punt nu ook officieel op de agenda van de districtsraad. “Wij zijn niet tegen fietsstraten”, klonk het nogmaals bij districtsvoorzitter Stephanie Van Houtven (Sp.a). “Wat we wel willen, is dat de middelen die hiervoor voorzien worden, zo’n 920.000 euro, zo efficient mogelijk worden ingezet.”

Het districtsbestuur stemde daarom in met de aanleg van een Rode Loper, maar stelde daarbij een aantal voorwaarden. Het vraagt onder meer om de onmiddellijke invoering van een zone 30-regime op de Turnhoutsebaan en, op langere termijn, het voorzien van een fietspad in beide richtingen. Verder vraagt het om extra flankerende maatregelen die de druk van het autoverkeer op de Rode Loper moet doen afnemen. “Want de problemen worden niet opgelost enkel en alleen door rode asfalt aan te brengen”, zegt Van Houtven.

Tot slot haalt het bestuur nog een reeks maatregelen aan voor een algeheel fietsbeleid voor Borgerhout intramuros en pleit het onder meer voor de aanleg van een fietspad in de Kroonstraat. “Het is nu aan de stad om te kijken of ze akkoord gaat met ons besluit. Wij blijven alleszins bereid voor overleg.”

Wind van voren

Het stellen van deze voorwaarden wekte heel wat reactie los bij de oppositie. “Als u het onmogelijke vraagt, gaat u wederom de zaken blokkeren”, reageerde districtsraadslid Alain Herremans (N-VA). “Wat ons betreft is deze parallelle fietsas een maatregel om zo snel mogelijk de veiligheid van de fietser te verbeteren.”

Ook van Nahima Lanjri (CD&V) kreeg het districtsbestuur de wind van voren. “Als u niet tegen fietsstraten bent, zorg dan dat deze fietsas er komt en gebruik al die voorwaarden niet als excuus om de fietsas niet goed te keuren. Hiermee gooit u uw eigen ruiten in. Natuurlijk moeten er nog andere maatregelen worden genomen, maar stel deze niet als voorwaarde, geef ze mee als advies.”

Met dat laatste ging het districtsbestuur niet akkoord. “We hebben al heel veel opgegeven in Borgerhout. Mochten we nu blij zijn met enkel een parallelle fietsstraat en alle expertise die we de afgelopen jaren opbouwden wat betreft fietsveiligheid niet meenemen, dan zouden we een slecht bestuur zijn”, reageerde districtsschepen van Openbare Werken Marij Preneel (Groen).

Gitschotellei

Nog op de agenda stonden de werken aan de Gitschotellei, Drakenhoflaan en Boekenberglei. Die vormden een tweede reden voor schepen Kennis om de noodprocedure in gang te zetten. Het district moet voor die werken geld vrijmaken van het Antwerpse stadsbestuur, maar herhaalde gisterenavond nogmaals hier geen financiële middelen voor te hebben.