© Dick Demey

Tablet van Neerpelts meisje (13) niet hersteld wegens valschade: “Maar de iPad is nooit gevallen”

De dertienjarige Quincy vertroetelde haar iPad als een pasgeboren baby. Maar toen ging de iPad stuk, en hij werd niet hersteld ‘wegens valschade’. Quincy heeft het toestel naar eigen zeggen evenwel nooit laten vallen.

Wie? Kelly (40) en Quincy (13) uit Neerpelt

Wat? Tablets en smartphones worden vaak niet hersteld vanwege valschade. Voor de burger is het uiterst moeilijk om daar iets tegen in te brengen.

Quincy kocht in januari 2017, met haar spaarcentjes, een iPad. In september merkte ze dat het scherm lichtjes open stond. Samen met moeder Kelly trok ze naar de winkel waar ze het toestel hadden gekocht.

“In de winkel dacht men dat de batterij opgezwollen was en het scherm omhoog drukte”, vertelt Kelly. “Ze zouden de iPad opsturen voor herstelling onder garantie. Oké dus… Enkele weken later belden we naar de winkel om te vragen naar een stand van zaken. De verkoper moest ons meedelen dat hij geen goed nieuws voor ons had. De iPad zou namelijk toch niet gratis worden hersteld. De hersteldienst Dynafix had immers vastgesteld dat het defect veroorzaakt moest geweest zijn door een val.”

“Onze dochter gebruikt de iPad alleen in haar vrije tijd, ’s avonds in de zetel of aan tafel. Ze is er uiterst voorzichtig mee, en we hebben er onmiddellijk een hoes bij gekocht om hem te beschermen. Met de hand op het hart: die iPad is niet gevallen sedert hij bij ons is. Er is trouwens geen enkele barst of ook maar iets van valschade te zien. Ik heb Apple gebeld. Daar zegt men dat onze iPad nooit bij hen is nagekeken, en herhaalde de man aan de lijn dat een gezwollen batterij wel degelijk onder garantie gemaakt kan worden. De iPad is dus niet hersteld, en terug naar onze winkel gestuurd. Wij moeten nu veertig euro betalen voor het opsturen en nazicht. Onze winkelier heeft voorgesteld om hem zelf te herstellen. Dat willen we niet, want Apple zegt dat de garantie vervalt als een derde partij hem open draait. Maar hoe krijgen we die iPad nu bij Apple?”

Opgelost

De Lommelse winkelier zit zeer verveeld met de situatie. “Na controle door het service center van Apple is vastgesteld dat er valschade aan het product aanwezig is. Van zodra ze dit vaststellen, moeten ze in opdracht van Apple de garantie weigeren en de klant op de hoogte brengen. Wij kunnen geen oplossing aanbieden anders dan de door het servicecenter voorgestelde offerte.”

Dus nemen wij contact op met Apple. Dat brengt dan toch een oplossing aan. “Apple heeft me zojuist gebeld”, laat Kelly weten. “Onze iPad wordt dan toch gerepareerd, op hun kosten. De schade zou het gevolg zijn van gewoon gebruik. Voor kerst krijgen we ons toestel normaal terug.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer