Direct naar artikelinhoud
televisie

Telenet keldert Vlaamse Netflix: “Er zijn betere manieren om tv-sector te redden”

Telenet-CEO John Porter is geen fan van het plan voor een Vlaamse Netflix.Beeld BELGA

Als het van Telenet-CEO John Porter afhangt, is het ‘Vlaamse Netflix’, een plan om de noodlijdende televisiesector te redden, een doodgeboren kind. Samenwerken op het vlak van gerichte reclame is volgens hem een beter idee.

“De naam alleen al. Waarom zou je een Vlaamse variant op Netflix willen? We hebben het over een bedrijf dat elk jaar honderden miljoenen in het rood gaat.” John Porter is geen fan van de plannen om een betalend onlineplatform met Vlaamse én buitenlandse content op poten te zetten.   Medialaan, het bedrijf boven onder andere VTM en Q2, lanceerde dat idee en ook mediaminister Gatz liet vorige week nog weten dat hij het als een van de oplossingen ziet om de noodlijdende televisiesector aan extra inkomsten te helpen. 

Maar daar gelooft Porter dus niet in. Vlaanderen is te klein en de investeringen zijn te groot voor zo’n Vlaamse Netflix-variant, vindt hij. Bovendien heeft Telenet met het pas vernieuwde Play al een aanbod voor liefhebbers van de betere televisiefictie in de portefeuille zitten. “Ik wil gerust met iedereen rond de tafel gaan zitten om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Maar dan moeten we af van die focus op dat ene idee. Er zijn veel betere manieren om de Vlaamse televisiesector te redden.” 

Porter heeft het dan over samenwerken op het vlak van gerichte reclame en het beter inzetten van de data die bedrijven als het zijne over de televisiekijkers verzamelen. Voorstellen die Telenet ook doorspeelde aan de mensen van Econopolis, die vorige week nog een studie presenteerden over de toekomst van de televisie­sector. Porter: “Blijkbaar zijn onze voorstellen niet tot in de conclusies geraakt.” 

‘Er zijn betere manieren om de Vlaamse televisiesector te redden’
John Porter

Die studie toonde een verontrustend beeld van de sector. Omdat televisiekijkers steeds vaker uitgesteld kijken en daarbij de reclamespotjes doorspoelen, lopen de reclame-inkomsten terug. Als die daling zich doorzet, zullen er binnenkort nog amper eigen, Vlaamse producties te zien zijn. Maar zo’n vaart loopt het volgens Porter niet. “Natuurlijk is de televisiemarkt veranderd, maar het economisch model erachter werkt nog steeds.” 

Reclame doorspoelen

Een beperkt verbod op het doorspoelen van reclame – ook een voorstel uit de studie – is voor Porter dan ook onbespreekbaar. “We kunnen onze klanten toch niet afnemen wat ze nu al tien jaar doen? Dat zou commerciële zelfmoord zijn. Waarom worden wij trouwens altijd met de vinger gewezen wanneer het over dat doorspoelen gaat? Ook de zenders werken het in de hand door hun programma’s online met veel minder reclame aan te bieden.” 

De zenders hebben volgens Porter nog wel meer boter op het hoofd. “Een film programmeren om die dan om de haverklap te onderbreken door reclameblokken, dat is toch om problemen vragen?” De Telenet-CEO roept zenders én de reclamesector op om te zoeken naar manieren om die reclameonderbrekingen leuk en interessant te maken. “In de Verenigde Staten is bijna elk reclamefilmpje grappig. Je blijft kijken omdat je de grap niet wil missen. Ik weet dat zulke dingen investeringen vragen, maar dat moet hier toch ook kunnen?”

Mediaminister Gatz, die in de opstart van het Vlaamse Netflix en een beperkt doorspoelverbod de twee instrumenten bij uitstek zag om de Vlaamse televisiesector te redden, wil voorlopig niet reageren op de uitlatingen van Porter. Gatz wil eerst de reacties van de andere betrokken partners afwachten.