“Politie kan je gestolen auto vanop afstand zelf laten terugrijden naar kantoor”
Nog zo’n tien jaar en dan zal de zelfrijdende wagen in onze contreien in het straatbeeld verschijnen, schat Hans Schönfeld, innovatiechef bij de Nederlandse politie. Dat soort slimme auto maakt het voor de politie mogelijk om gestolen voertuigen te laten terugrijden naar het dichtstbijzijnde kantoor, voorspelt Schönfeld. Al dan niet nog mét de opgesloten dief erin.
Het is een kwestie van tijd, maar de slimme zelfrijdende auto komt eraan. Een van de voordelen, naast een verhoogde verkeersveiligheid, is dat bij diefstal je de politie zal kunnen toelating geven om je wagen vanop afstand naar het dichtstbijzijnde politiekantoor te laten rijden. Als de dief zich op dat moment in je voertuig bevindt, wordt hij ook nog eens opgesloten, zodat de politie hem bij aankomst gewoon kan arresteren.
Het scenario doet vandaag nog vooral aan slapstick denken, maar ligt niet zo gek ver meer van ons af, beweert Chief Innovation Officer van de nationale Nederlandse politie, Hans Schönfeld.
Zijn team voerde al verscheidene experimenten uit met autonome wagens om na te gaan hoe diefstal en andere criminaliteit kan aangepakt worden. “We wilden weten of we dat soort auto’s kunnen laten halt houden of begeleiden naar een bepaalde locatie”, zegt Schönfeld aan The Next Web. “En het antwoord is: ja, dat krijgen we waarschijnlijk voor mekaar”.
Schönfeld voegt eraan toe dat merken als Tesla, Audi, Mercedes en Toyota werden getest. Zijn ploeg werkte daarvoor samen met de autofabrikanten zelf, “want deze informatie is ook voor hen waardevol”: “Als wij hun wagens kunnen hacken, dan kunnen anderen dat ook”.
Op dit moment bestaan er wel al beveiligingsopties vanop afstand. Tesla besloot recent nog een update door te voeren die voortaan het uitschakelen van de gps-tracker koppelt aan een paswoord van de eigenaar van de elektrische wagen. Dit om dieven te beletten dat systeem in de gestolen wagen meteen uit te zetten. General Motors rustte in 2009 ook al wagens uit met een systeem dat vanop afstand verhindert dat de dief de motor nog kan starten.
Maar een auto zonder bestuurder zélf ergens naartoe laten rijden, dát is nieuw. Het is wel nog niet meteen voor morgen, beseft Schönfeld. Er moeten de komende jaren eerst heel wat barrières genomen worden, zoals het legaliseren op zich al van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Deckers
JAN OOMS
Roeland Van de Wal
john Roderigas
Bart Geukens