Wanneer is vol té vol? Trein kan niet vertrekken uit Gent omdat er te veel mensen op zitten

De trein van 8.24 uur in het station van Gent Sint-Pieters richting Brussel zat vanmorgen zo vol dat de conducteur omriep dat hij niet kon vertrekken. De trein kon pas weer rijden nadat een grote groep reizigers was uitgestapt.

Wanneer is vol echt te vol? Volgens Günther Blauwens, algemeen secretaris bij ACOD Spoor in De Wereld Vandaag op Radio 1 ligt die beslissing in handen van de treinbegeleider. "Het is echt zeer uitzonderlijk dat een trein zo vol zit dat hij niet kan rijden, maar we zaten vanmorgen dan ook met een zeer uitzonderlijke situatie. Een aantal treinen was niet komen opdagen waardoor een grote groep reizigers op het perron stond te wachten om de eerstvolgende trein te nemen. Die moest bestaan uit tien rijtuigen maar had er uiteindelijk veel minder."

Een treinbegeleider neemt zo’n maatregel niet lichtzinnig, verzekert Blauwens. Hij moet echt alles in rekening nemen en overlegt ook met de treinbestuurder en het overige personeel. "Het is een kwestie van veiligheid. Er zijn al situaties geweest waarbij mensen flauwvielen in een overvolle trein. Hen daaruit evacueren is echt geen sinecure." Bovendien moet in een noodgeval ook altijd een vluchtweg mogelijk zijn voor de treinbestuurder.

Herbeluister het gesprek met Günther Blauwens in De Wereld Vandaag op Radio 1

Frustraties stapelen zich op

De trein nemen is altijd een beetje reizen, zo wil het spreekwoord. Maar de laatste tijd zijn er toch wel heel veel problemen met het rollend materieel. Dat leidt tot verkorte treinen, oncomfortabele treinritten en veel frustratie op het perron wanneer blijkt dat de trein zo vol zit dat mensen niet kunnen opstappen.

"Ook het personeel is gefrustreerd", zegt Blauwens. "Zij proberen er het beste van te maken, maar je moet weten dat op dit moment 48 procent van het spoorwegmaterieel ouder is dan 25 jaar met uitschieters van treinen die 50 tot 60 jaar oud zijn. Het personeel in de werkplaatsen moet wonderen verrichten om de treinen opnieuw veilig en rijklaar te maken maar zij stellen vast dat er onvoldoende wisselstukken zijn."

Politieke keuze

"De situatie zal pas verbeteren wanneer we op termijn nieuwe treinen hebben. De nieuwe dubbeldekstreinen hebben zeker 2,5 jaar vertraging opgelopen, onder meer door de pandemie." Maar ook de vorige regering heeft boter op het hoofd, aldus Blauwens.

"De regering-Michel heeft veel te lang gewacht met investeringen en heeft vooral geïnvesteerd in salariswagens en kleine luchthavens. Een investering van 1 euro in de spoorwegen levert de samenleving nochtans 3 euro op. Bij een kleine luchthaven is de balans net omgekeerd."

Op een overvolle trein eigenhandig beslissen om dan maar in eerste klasse te gaan zitten, kan ook niet, zegt Blauwens. "Dat is niet de bedoeling, dat doen we niet."

Meest gelezen