Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Jongeren leveren bijna 20 procent eigen inbreng bij aankoop vastgoed
De eigen inbreng bij de aankoop van een huis, appartement, grond of bij een renovatie stijgt gestaag. Gemiddeld bedraagt die eigen inbreng ongeveer 27 procent van het aankoopbedrag; 73 procent wordt dus geleend, zo blijkt uit cijfers van marktleider BNP Paribas Fortis. Dat is een stijging met 3 procentpunt tegenover 2020, terwijl de vastgoedprijzen toch opnieuw flink zijn gestegen. -
-
Voedingsbedrijf Ter Beke ligt overhoop met supermarkt: lasagne dreigt duurder te worden
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op uitgaven voor telecommunicatiediensten, onder meer door beter hun gewenste diensten af te bakenen en door regelmatig de op de markt beschikbare telecomaanbiedingen te vergelijken om de concurrentie volop te laten spelen. Dat blijkt uit een rapport van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). -
81
Benzineprijs klimt morgen naar nieuw record: 1,799 euro voor liter benzine 95
De prijs voor een liter benzine 95 (E10) stijgt morgen naar een nieuw record. Aan de pomp kost een liter dan maximaal 1,799 euro per liter. Dat meldt de FOD Economie. Het gaat om een stijging met 2,9 cent. Ook diesel wordt opnieuw duurder. -
MijnTelco
Abonnement in ruil voor spotgoedkope gsm: spaar je werkelijk geld uit door te tekenen voor een koppelverkoop?
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens