© AP

Taylor Swift en Ariana Grande helpen muziekconcern UMG aan betere resultaten

Het Amerikaanse muziekconcern Universal Music Group (UMG), dat tal van platenlabels beheert, heeft in de eerste drie maanden meer verdiend aan de muziek van zijn bekende artiesten. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf donderdag heeft bekendgemaakt.

vea
Bron: Belga

De omzet van de groep steeg in het eerste kwartaal met 5,8 procent tot 2,6 miljard euro. Onder meer de goede verkoop van de muziek van Taylor Swift, Ariana Grande en Olivia Rodrigo heeft dat cijfer omhoog gestuwd. Zij behoorden in het eerste kwartaal tot de best verkopende artiesten die UMG vertegenwoordigt.

Daarbij dikten vooral de opbrengsten via streamingdiensten aan. Ook het beheer van de rechten op composities leverde duidelijk meer op. De divisie die geld verdient met de verkoop van fysieke cd’s of vinylplaten had wel last van een fikse omzetdaling, wat volgens UMG onder andere te maken had met sterke verkopen een jaar geleden.

Het muziekconcern hield ook veel meer winst over. Het resultaat voor aftrek van belastingen, rentebetalingen en afschrijvingen schoot met bijna 90 procent omhoog. Dat kwam vooral doordat UMG minder geld kwijt was aan aandelenbonussen voor medewerkers. Begin dit jaar kondigde UMG aan banen te schrappen.

UMG maakte eerder op de dag al een nieuwe licentiedeal met TikTok bekend. Daardoor zal de muziek van de Universal-artiesten binnenkort weer te horen zijn op het populaire videoplatform.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER