Gatz wil reclame doorspoelen verbieden
Indien de tv-zenders en distributeurs zelf geen oplossing vinden voor het uitgesteld kijken, wil minister van Media Sven Gatz (Open VLD) zelf ingrijpen en het doorspoelen van reclame verbieden.
Ruim een kwart van het tv-kijken gebeurt uitgesteld en dat baart de commerciële zenders zorgen. Wie uitgesteld kijkt, spoelt immers doorgaans de reclame door en zo missen de omroepen reclame-inkomsten. Zenders en distributeurs als Telenet en Proximus zoeken sinds vorig haar naar een oplossing, maar die blijft uit.
Netflix
Mediaminister Sven Gatz, die in San Francisco is en daar onder meer Netflix bezocht, wil die gesprekken vlot trekken. Lukt dat niet, dan zal hij via een decreet het doorspoelen van reclame verbieden. "Als het moet om een gezond medialandschap te behouden dan zal ik dat doen. Dan zitten we weer voor een paar jaar goed", aldus Gatz. Bij uitgesteld kijken zou de kijker kortere reclameblokken krijgen.
Bij Medialaan (VTM, Q2, CAZ, Vitaya) kan je reclame nu al niet doorspoelen als je programma's opvraagt. De mediagroep staat niet afkerig tegen de oplossing die Gatz voorstelt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Stievie Premium: 9,99 euro per maand voor 18 kanalen én uitgesteld kijken
-
PREMIUM
Hoezo, tv heeft een kabel?
Met Stievie Premium breidt Medialaan zijn online tv-dienst uit van 7 naar 18 kanalen. Dat - betalende - pakketje zou moeten volstaan om de online behoefte van de jonge kijker in te vullen, die al lang niet meer via de traditionele kabel kijkt. -
Binnenkort krijg je gepersonaliseerde tv-reclame, ook op basis van je winkelaankopen
Heel wat Telenet-klanten krijgen, als ze binnenkort naar de SBS-zenders Vier, Vijf of Zes kijken, gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Die zal niet alleen gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag, maar ook op de aankopen in de winkel. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag. -
-
Zes procent van gecontroleerde bestuurders reed te snel tijdens twintigste flitsmarathon
-
PREMIUM
Het wordt kiezen: reclame kijken of betalen voor tv
-
VTM-baas wil zo snel mogelijk af van doorspoelbare reclame
"Het reclamemodel op de digicorder moet worden hersteld." Dat heeft Medialaan-topman Peter Bossaert gezegd bij de voorstelling van de najaarsprogrammatie van het mediabedrijf boven onder andere VTM en Q2. Hij wil dat het "zo snel mogelijk" gedaan is met reclame doorspoelen bij uitgesteld kijken. -
Vlaamse fictiereeksen onder druk ondanks grote populariteit
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Kost reclame doorspoelen straks geld? "TV-zenders kunnen anders niet overleven"
De commerciële zenders werken met Proximus en Telenet samen aan een vorm van reclame die niet kan worden doorgespoeld of een betaalmodel voor kijken zonder advertenties. "Anders verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven." Dat zei Peter Quaghebeur, ceo van SBS (VIER en VIJF), tijdens een hoorzitting in het Vlaams parlement. -
Prachtige halo gespot: maar betekent die kring rond de zon ook regen in de ton?
Vanmiddag werd er op vele plaatsen een prachtige kring rond de zon gespot, een zogenaamde halo. Maar hoe ontstaat dit weerfenomeen precies? En klopt de weerspreuk ‘een kring rond de zon is regen in de ton’? -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
1097 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSton Dw
Lenny Roberts
Benny Bertrant
Yvan Houtmeyers
Rudy Vets