24 maart 2018 om 03:00
Luister naar

Kinderwens

Je hebt een kinderfiets en een kinderwens. De fiets is gereserveerd voor kinderen, de wens is er vooral een van volwassenen.

Het begrip ‘kinderwens’ staat niet in mijn Van Dale uit 1992, wel in de veel nieuwere elektronische versie. In 1992 speelde het onvervulde verlangen naar een kind natuurlijk evengoed in mensenlevens. Het programma Eindelijk thuis wijst dat wel uit. Daarin reist een volwassen adoptiekind met een ouder naar het land van herkomst, in de hoop dichter bij elkaar te komen.

Het verlangen naar een kind is een belangrijke factor bij veel adopties. In Eindelijk thuis zie je hoe gecompliceerd de rest van de geschiedenis kan verlopen. De meereizende presentator Daan Nieber, ooit van PowNews, vervult zijn rol precies goed, als de kracht om wie het níét gaat. Hij combineert betrokkenheid met afstand, laat emoties bij degene van wie ze zijn, stelt zinvolle vragen.

De gesprekken in de auto zijn prachtig geënsceneerd: Nieber achter het stuur; moeder en dochter naast elkaar op de achterbank, ze hoeven elkaar niet aan te kijken, maar het kan wel. Je ziet conflicterende emoties op gezichten die naar buiten turen. Liefde, blijdschap, teleurstelling, irritatie, onvermogen, boosheid, verdriet, trouw, volharding – het ontvouwt zich in blikken en woorden.

Tegenwoordig spreken we dus van ‘kinderwens’. Het woord reflecteert nieuwe (on)mogelijkheden om de wens te vervullen: nieuwe conventies rond ouderschap, nieuwe technische mogelijkheden. Dit alles houdt de media meer dan bezig. De roze dolk gaat er bijvoorbeeld over, een genuanceerde, onderhoudende serie van Bo Jeuken op NPO3. Zij verkent ook de kinderwens als obsessie. Op NPO2 is de De baby-industrie van start gegaan, gemaakt door Liesbeth Staats. Deze serie is verontrustender, journalistieker.

Staats onderzoekt de eiceldonatie-industrie in Zuid-Europa en daar word je niet vrolijk van. De donerende vrouwen zitten in geldnood en hun eileiders worden uitgebuit door behandelingen die niet goed voor hen zijn.

Staats volgt het Nederlandse stel Eline en Leon, dat naar Spanje gaat voor een anonieme eiceldonatie. ‘Je gaat steeds een stapje verder’, zegt Leon. ‘De wens om een kind te krijgen samen, is gewoon heel groot. En als al die processen niet lukken, dan ga je naar de volgende stap kijken.’

Dat het kind dan niet dezelfde genen heeft als Eline, daarover zegt zij: ‘Dat is natuurlijk best wel pijnlijk. Daar heb ik me op een gegeven moment wel, een soort van, overheen gezet.’

Anoniem doneren mag niet meer in Nederland, omwille van het donorkind. Eline en Leon zouden ook liever geen anonieme donatie willen, zeggen ze. Maar in Spanje is dat de enige mogelijkheid. ‘Zij zeggen dat anonimiteit juist een voordeel is … Wij kijken daar wel iets anders tegenaan, maar voor ons was er geen andere optie... Anders houdt het voor ons gewoon op.’

Dat iets ophoudt, is moeilijker te verdragen als meer mogelijkheden zich aandienen om wensen te vervullen. En de kinderwens kan kennelijk zo heftig zijn dat principes snel gepasseerd worden – dat was trouwens al zo in Abrahams tijd. Bovendien, zo blijkt maar weer, wordt een kinderwens makkelijk losgemaakt van de andere betekenis van het woord: de wens van het kind, van het kind dat men wenst.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.